Den utdragbara tiden



Man kan handskas olika med tid i ett klassrum. Jag tror tiden är lärandets svåraste aspekt. Vi behöver olika mycket tid, vi behöver kortare tid för vissa saker, mer tid för andra. Jag funderar ständigt över detta med tid. Hur kan jag göra den med flexibel, hur kan jag handskas med klassrummet så att tiden får bli lite längre och att eleverna för mer tid för tänkande och funderingar.

Jag tänker så här:

1) Eleverna ansvarar tillsammans med mig över tiden i klassrummet. Samlingar tar i regel inte längre tid än två minuter innan de är igång. Då måste jag som lärare erbjuda något väsentligt så att det finns en kvalitet i att korta ned tiden för att samlas.

2) Väggarna kan tjänstgöra tid. Om man har texter som man villl grubbla på så kan dessa sättas upp i klassrummet och finnas där över en längre tid. Inte vara källa till omedelbar aktivitet.

Anne-Marie
som hastar under raster!



Kommentarer
Postat av: Jeanette

Det är så inspirerande att läsa din blogg som vänder och vrider på saker och tar olika perspektiv. På kursen läser vi just nu "Skrivundervisning" av Lucy McCormick Calkins (Rekommenderas! Lite väl "amerikansk" på sina håll, men ger glädje, tankar och visioner)- där berättas om en pedagog som börjar sjunga på en sång som är "signalen för samling" och medan han sjunger sätter sig elev efter elev bredvid honom och klassen samlas. Det gäller att skaffa sig ett lager med tankar och idéer att prova "ute i verkligheten"... så spännande!

2009-09-17 @ 11:09:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback