Dagens arbete i klassrummet
Försökte notera allt vi gjorde idag, jag gav upp efter en timme, detta är på ett ungefär och ungefär hela dagen:
* Uppstart; högläsning, ett kapitel ur Kompisboken.
* Diskussion om kärlek och svartsjuka ur detta kapitel.
* Självständigt arbete ur ovanstående kapitel, identifiera femton meningar med kärlek och svartsjuka.
* Samtalande om dina meningar ur kapitlet, hur många hittar ni om ni samarbetar?
* Samling och diskussion om samarbetets vinster, ungefär 100% förbättrat resultat vid samarbete, dvs man hittar mellan 25 till 30 meningar.
* Under detta samarbete lyssnar jag på fem elevers läsning och dokumenterar hur den utvecklats.
* Efter samlingen har jag individuell undervisning med två elever.
* Efter rasten har vi diskussion om konflikthantering, konflikter, hur hantera ilska, sorg, glädje och varför människan överhuvudtaget har känslor. Vi ser tillbaka på människan i historien. Vad tjänar känslorna för syfte?
* Fortsätter arbetet med kapitlet sedan morgonen /kl är 10.30/ fram till lunch. Nu arbetar vi med ersättningsorden: den, det, hon, han och hennes, deras ur samma kapitel. Det finns ungefär 55 ersättningsord i tre sidor text. Det blir diskussion om detta.
* Individuellt arbete blir att skriva om fem meningar utan ersättningsorden den, det, hon... etc.
* LUNCHEN är hur god som helst. Det är BURKEN på rasten hinner jag uppfatta! Jag sitter i pedagogiskt samtal med en kollega.
* Hälften går till hemkunskap. Hälften arbetar med matematiken. Vi utforskar miniräknaren och räknar korsordsräkning ur Matteborgen 5B. Alla lyckas med detta arbete.
* Dagen avslutas med engelska. Vi prövar fri engelsk skrivning. En elev vill skriva på min blogg. Givetvis får eleven det.
* Dagen avslutas med att Anne-Marie vrålar ut sin arbetsglädje. Eleverna vrålar ut sin glädje över att dagen är slut och att de får gå hem! Så ska de känna. Förlåt - Så ska eleverna känna!
Anne-Marie
* Uppstart; högläsning, ett kapitel ur Kompisboken.
* Diskussion om kärlek och svartsjuka ur detta kapitel.
* Självständigt arbete ur ovanstående kapitel, identifiera femton meningar med kärlek och svartsjuka.
* Samtalande om dina meningar ur kapitlet, hur många hittar ni om ni samarbetar?
* Samling och diskussion om samarbetets vinster, ungefär 100% förbättrat resultat vid samarbete, dvs man hittar mellan 25 till 30 meningar.
* Under detta samarbete lyssnar jag på fem elevers läsning och dokumenterar hur den utvecklats.
* Efter samlingen har jag individuell undervisning med två elever.
* Efter rasten har vi diskussion om konflikthantering, konflikter, hur hantera ilska, sorg, glädje och varför människan överhuvudtaget har känslor. Vi ser tillbaka på människan i historien. Vad tjänar känslorna för syfte?
* Fortsätter arbetet med kapitlet sedan morgonen /kl är 10.30/ fram till lunch. Nu arbetar vi med ersättningsorden: den, det, hon, han och hennes, deras ur samma kapitel. Det finns ungefär 55 ersättningsord i tre sidor text. Det blir diskussion om detta.
* Individuellt arbete blir att skriva om fem meningar utan ersättningsorden den, det, hon... etc.
* LUNCHEN är hur god som helst. Det är BURKEN på rasten hinner jag uppfatta! Jag sitter i pedagogiskt samtal med en kollega.
* Hälften går till hemkunskap. Hälften arbetar med matematiken. Vi utforskar miniräknaren och räknar korsordsräkning ur Matteborgen 5B. Alla lyckas med detta arbete.
* Dagen avslutas med engelska. Vi prövar fri engelsk skrivning. En elev vill skriva på min blogg. Givetvis får eleven det.
* Dagen avslutas med att Anne-Marie vrålar ut sin arbetsglädje. Eleverna vrålar ut sin glädje över att dagen är slut och att de får gå hem! Så ska de känna. Förlåt - Så ska eleverna känna!
Anne-Marie
Kommentarer
Postat av: öpedagagogen
Nämen, skrev precis ett inlägg om min och elevernas skoldag, innan jag hade läst ditt.
Postat av: Plura
Vrålde du av lycka och noterade framgångarna idag...som underlag för morgondagens mätning av att måluppfyllelsen nåtts enligt kraven i läroplanen....
Trackback