Dagens arbete i klassrummet

Försökte notera allt vi gjorde idag, jag gav upp efter en timme, detta är på ett ungefär och ungefär hela dagen:

* Uppstart; högläsning, ett kapitel ur Kompisboken.

* Diskussion om kärlek och svartsjuka ur detta kapitel.

* Självständigt arbete ur ovanstående kapitel, identifiera femton meningar med kärlek och svartsjuka.

* Samtalande om dina meningar ur kapitlet, hur många hittar ni om ni samarbetar?

* Samling och diskussion om samarbetets vinster, ungefär 100% förbättrat resultat vid samarbete, dvs man hittar mellan 25 till 30 meningar.

* Under detta samarbete lyssnar jag på fem elevers läsning och dokumenterar hur den utvecklats.

* Efter samlingen har jag individuell undervisning med två elever.

* Efter rasten har vi diskussion om konflikthantering, konflikter, hur hantera ilska, sorg, glädje och varför människan överhuvudtaget har känslor. Vi ser tillbaka på människan i historien. Vad tjänar känslorna för syfte?

* Fortsätter arbetet med kapitlet sedan morgonen /kl är 10.30/ fram till lunch. Nu arbetar vi med ersättningsorden: den, det, hon, han och hennes, deras ur samma kapitel. Det finns ungefär 55 ersättningsord i tre sidor text. Det blir diskussion om detta.

* Individuellt arbete blir att skriva om fem meningar utan ersättningsorden den, det, hon... etc.

* LUNCHEN är hur god som helst. Det är BURKEN på rasten hinner jag uppfatta! Jag sitter i pedagogiskt samtal med en kollega.

* Hälften går till hemkunskap. Hälften arbetar med matematiken. Vi utforskar miniräknaren och räknar korsordsräkning ur Matteborgen 5B. Alla lyckas med detta arbete.

* Dagen avslutas med engelska. Vi prövar fri engelsk skrivning. En elev vill skriva på min blogg. Givetvis får eleven det.

* Dagen avslutas med att Anne-Marie vrålar ut sin arbetsglädje. Eleverna vrålar ut sin glädje över att dagen är slut och att de får gå hem! Så ska de känna. Förlåt - Så ska eleverna känna!

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: öpedagagogen

Nämen, skrev precis ett inlägg om min och elevernas skoldag, innan jag hade läst ditt.

Postat av: Plura

Vrålde du av lycka och noterade framgångarna idag...som underlag för morgondagens mätning av att måluppfyllelsen nåtts enligt kraven i läroplanen....

2009-09-10 @ 23:09:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback