Blott Sverige Svenska Bananer Har



Blott Sverige Svenska Bananer Har!
- Nähä!
Så kan man inte säga!
Tack och lov för mångfalden.


Blott Sverige Svenska Krusbär Har, säger dikten,
Nu undrar jag hur det är med krusbären?

Jag har inte ätit krusbär sedan jag plockade några bär ur mormors och morfars buskar. Då var jag liten och vi fick bara äta sju stycken var, för resten av bären skulle det kokas kompott på. Jag tror det hela var en komplott - morfar ville att vi skulle räkna och lära oss måttlighet. Jag lärde mig räkna fel för jag tyckte krusbären var väldigt goda så jag tog två till. Alltså nio. Mormors kompott var också god trots att det fattades två krusbär som jag så glupskt hade ätit upp tidigare under dagen.

Men återigen - är verkligen krusbär så svenska? Eller om dikten har förevigat den svenska kopplingen, säger jag och smaskar i mig ett svenskt äpple. De är närplockade. Det gillar jag.


Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Mats

Nu finns det krusbärsbuskar utan taggar. Jag vet verkligen inte om jag tycker det är en bra idé?



En dimension går förlorad tänker jag....

Ha en bra dag!

Postat av: Anonym

Mats,

taggarna - hur kunde jag glömma dem. Taggarna gjorde det ju svårt att sträcka in armen och ta bären längst in - jag rev mig ständigt. Lite avslöjande faktiskt. - Har du varit i krusbärsbusken nu igen? Så ungefär.

Må gott, A-M

2009-09-27 @ 10:02:04
Postat av: majvor

Men visst är det bra när minnet utesluter taggarna och mest minns det goda... Bättre än tvärtom...

2009-09-27 @ 10:40:46
Postat av: thord wiman

Solvarma krusbär; fascinerades som barn av de sträva borsthåren på dem, aningen läbbigt...



Almqvist (1793-1866), tog ut svängarna rejält med en litet odräglig patriotisk attityd som ändå bar friskt och skojigt fram till bäret som väcker begär...



"Vad bjuder oss uppriktigt Afrika?

Vad visa kan Amerika?

Vad Asien? Vad allt Europa?

Jag trotsar öppet alltihopa.

Men Skandinavien - det är alladar!

Blott Sverige svenska krusbär har.



(hi hi - det här är ju kul och kulturhistoria och genialt.)

Asien - hemort och ursprungsland för krusbäret)

2009-09-27 @ 14:38:19
Postat av: Anonym

Det kanske behövs taggar också... det söta skall kanske inte vara så lättåtkomligt, Majvor. Och Thord, jag gissade Asien på krusbäret. Tänk så mycket jordbruk som vandrat över gränser. Det är en migration vi inte talar så mycket om men som i stort påverkat fantastiskt mycket - mångfaldens ära.

Anne-Marie

2009-09-27 @ 15:50:25
Postat av: majvor

Jag tänkte hellre lyssnar jag till "söta" minnen än ältande av det taggiga... Det man själv varit med om är ju som det är: taggar, sötma och frukter i en salig blandning - för de flesta... Dock, en god berättelse ska innehålla både och i bra balans, som jag ser det.



2009-09-27 @ 18:54:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback