Årskurslös skola



Jag är för en årskurslös skola.

Det har vuxit fram sedan många funderingar.
Jag tror att årskurser begränsar. Det är mer en organisation.

Man kan organisera elever efter åldrar, men inte efter tron att de inom sina gemensamma åldersram utvecklas lika. Jag kan tänka mig att man använder tänket årskurslöst i sina klassrum.

Då läroplanen ger eleverna möjligheter att taklöst fortsätta sin utbildning faller idén med årskursböcker, årskurstänkandet (vad som ska göras i olika årskurser är förlegat och hör till gamla läroplaner). Jag är läroplansvisionär, om jag får leka med ordet, jag tror på möjligheterna som ryms i vår läroplan. För övrigt är det ju inte så mycket att orda om - lärarens skyldighet finns i läroplanen - elevens rättigheter också. Alltsammans omsluts av barnkonventionen: Barnet - Eleven!

Att det inte blivit så i svensk skola är bara att beklaga. Och därmed sätta fart på uppdraget vi har. Ungarna ska springa lyckliga i raderna och utvecklas i den sprängmån de kan! Då blir dessutom skolan utmanande. Den tilltron till eleverna bör eleverna få uppleva.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: thord wiman

Hej!

Mycket spontant utan överblickande konsekvensanalys är ordet jag upplever med tanke på den årskurslösa skolan - Upprymdhet!

Här breddas, expanderar ett helt kosmos av möjligheter.

Säg 35 elever i varje grupp i blandade åldrar på två goda pedagoger.

Absolut värt ett pilotprojekt.

Absolut värt en extra satsad skattekrona.

Absolut!

2009-09-17 @ 20:45:19
Postat av: Kersti

Jag letar kursplaner. jag läser kursplaner och tänker och läser och funderar. Handledarutbildning. Snart är jag pedagog på riktigt :), i alla fall en smula.

Vi i min utbildning är på olika nivå, olika gamla olika erfarenhet och utbildning. men vi möts i klassrummet och delar med oss. Årskurslöst, förutsättningslöst.

Postat av: Mats

Jag är för en åldersblandad förskola och ser på vågen av stadiendelad lektionsliknande verksamheter med stor oro.



Likhetsprincipen kanske skapar ordning för pedagogerna - men barnen betalar ett högt pris för denna bekvämlighet.



2009-09-17 @ 21:28:48
URL: http://lumaol.wordpress.com
Postat av: Anonym

Det är en organisation som är tvingande. Det viktigaste är nog att pedagogen i sitt klassrum övar sig i att tänka taklöst och årskurslöst! A-M

2009-09-17 @ 23:27:20
Postat av: Plura

Anne-Marie;)



Detta är ett brandtal för att den läroplan som redan finns är mycket mer än vad de flesta tror. Hoppas det inte förstörs i det nya arbetet med Skola 11. Se till att så inte blir....



Kersti - kursplaner ja, med det är inte det samma som läroplaner. De sätter krav på dig som lärare hur du pedagogiskt arbetar för att förmedla kunskap till eleverna. Kursplanen talar om vilka krav som finns på elevers kunskapinhämnting i olika ämnen...



Mats - håller med om att progressionen ser olika ut för alla barn....därför är ålder inte ett bra soteringsbegrepp....

2009-09-17 @ 23:39:04
Postat av: Anonym

Läroplanen erbjuder eleverna, tillåter dem, att utveckla sina kunskaper taklöst och det betyder att organisationen "kunskap har en viss ålder och mognad" faller bort. Kunskap bygger på intresse och vilja och om man låter eleverna vilja lite mer fritt kommer man i sitt klassrum att bli mycket, mycket förvånad över hur mycket de kan och hur mycket de vill lära. Om inte samspelet äger rum mellan denna vilja och frihet att så blir skolan tråkig. Man kan införa tänket i klassrummet - och låta utvecklingen sätta fart där. A-M

2009-09-19 @ 07:00:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback