Vilka är målen?




Jag hade konstruerat en läs-skriv-och samarbetsuppgift till mina elever. De arbetade under två lektioner. Rikt språkrika under hela tiden - aktiva och samtalande var alla.

Vid min fråga - varför har jag givit er en uppgift av detta slaget? Vad är målen? blev svaren följande:

1) utveckla samarbetet och samarbetsförmågan
2) utveckla ordförrådet
3) utveckla läsförståelsen
4) utveckla skrivna meningar
5) utveckla koncentrationen
6) utveckla förmågan att lyssna
7) utveckla att få prata tillsammans vad som sägs i texterna
8) lära sig av varandra
9) få uttala skrivna ord
10) ha roligt ihop
11) lära oss inför nationella proven
12) lära oss att skriva fler och bättre omdömen om varandra.

Det var några fler saker jag hade avsett med uppgiften tyckte eleverna. Jag skrev i all hast ned alltsammans på ett papper. De syns här ovanför. Jag är väldigt nöjd med att mina elever formulerar vad arbetet ska syfta till. Då är de medvetna om vad vi gör i klassrummet. Den medvetenheten är viktig.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Plura

Gud vad du får ut mycket av pedagogiken.



Tänk om jag hade fått haft dig som svensklärare en gång i tiden. Men det är ju en fysisk omöjlighet....



Tack dock för att du spänner dina ord, så att jag kan trigga mina egna till nya höjder.....



Framför allt har du givit ett ansikte till vad analys är i din värld.......att se med de förutsättningar man har...



Underbart AM:)

2009-10-05 @ 23:39:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback