Tomas Tranströmer skriver alltid in sig



Det är som om Tranströmers penna inte möter papper.
Det är som Tranströmers penna inte möter pappersmassa.
Det är som Tranströmers penna inte möter ark, massa eller papper.

Tranströmers penna skriver sig rakt in.

Min hud, mitt hjärta, min nerv, min flyktiga tanke,
min såriga häl, min hand,
mina kärlekar,
mina tankar

är de mänskliga ark

där Tranströmers ord
blir
till
bläck.

Därmed
skriver
Tranströmer
in
sig.


Anne-Marie,
som hoppas så idag!








L J U D L Ö S T




En källklar höstlig droppe

skyndar längs den svarta grenen
sväller blänker darrar
vill säga något som dina ögon
när de fylls av tårar.

Droppen blir för stor
och faller ner

utan ord
utan tecken

Det har blivit mindre
det som jag vet idag.






Tomas Tranströmer





Tomas Tranströmer Tolkningar, 1999







Kommentarer
Postat av: Plura

Vacker dikt och vackert skrivet. Nu vet vi, Herta Müller var namnet, sa Bull.



Inte för att jag känner till damen i fråga, men intervjuen med henne i Babel och analysen av hennes författarskap är ordets innebörd och tolkning. Inte att levt bakom "The Iron Curtian". Som minoritetsspråk författare, på tyska, från Rumänien har ordet en innebörd i Rumänien och något helt annat i Tyskland. Spännande!



Lite hur du själv vrider och vänder på ordens innebörd....

2009-10-08 @ 14:21:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback