Klara fort

- När andra blir klara för fort, blir jag orolig att jag har gjort fel, sa en elev jag talade med.
- Du arbetar i din takt, svarade jag eleven.

Vi har nästan aldrig sådana övningar där tiden anges. Inte heller övningar där man presterar fort utan snarare övningar där vi gör saker så att vi tänker och kan. Jag blev omedelbart rädd för elevens funderingar. Något jag absolut måste ta in i allt tänk jag har. Hur andra påverkar?

För så är det - vi påverkas av olika saker.
Jag påverkas av andan runt omkring mig.
Eleven påverkas av något som jag inte har en aning om.
Så fort jag vet så har jag en möjlighet att konstruera något eller börja söka efter en lösning och en annan möjlighet.

Anne-marie

Kommentarer
Postat av: Plura

A-M kan känna igen mig i eleven du citerar. Så var det på svenska och engelsklextionerna.



Men inte på matte, fysik, kemi eller något annat naturvetenskapligt.



Så olika vi ser på det här med snabbhet....

2009-10-07 @ 22:08:41
Postat av: Mats

I läroplansförslaget för förskolan skrivs det in att barn ska "arbeta utifrån sina förutsättningar"- När jag läste det första gången reagerade jag:

- Hur skulle det annars vara?



Men i den målstyrda skolan kanske vi behöver påminna oss om detta enkla faktum gång på gång på gång.



Fast jag såg allt som en tävling...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback