Lektionsidé: Skriv in dig i boken



Detta var en riktig utmaning för delar av min lilla fyra. Här är en text ur den högläsningsbok jag nu läser för mina elever. De som ville fick skriva in sig i boken. Då gör man så här:

1) Kopiera en sida ur den bok du vill lägga dig i
2) Välj ut ett stycke ur den sidan. Markera det stycke du ska arbeta med.
3) Skriv av en mening korrekt, du har en modell i författarens stavning och ordval.
4) Då du skrivit av meningen - läs igenom den - antingen högt för dig själv eller för en kompis.
5) Skriv en egen mening. Då måste du koppla den meningen till den mening författaren skrivit och den mening som kommer efter den du själv lägger till.
6) Nu har du två meningar. Nu skriver du in författarens mening.
7) Efter författarens mening skriv in din egna mening.
8) Fortsätt så tills du är nöjd med din berättelse.
9) Läs igenom det du samskapat med författaren.
10) Ni har tillsammans skapat en ny berättelse.




Eleven har visat vilka meningar som är författarens (de röda) och sina egna meningar (de blå). Eleven utvärderar också uppgiften och lärandet. Elevarbetet är från årskurs fyra.



Detta såg jag av lärandet och processen:

Eleven läste igenom texten flera gånger.
Eleven funderade över de två meningar i vilken eleven skulle placera sin egen. Vad kunde eleven få med sig från den första meningen och den efterföljande meningen.
Eleven reflekterade mycket över vad som menades och hur man kunde förstå.
Eleven tyckte uppgiften var svår men rolig.
Eleven antog utmaningen och den var frivillig.
Eleven är inte rädd för att misslyckas.
Eleven vågar pröva.
Alla elever som konstruerade uppgiften skapade berättelser. Alla olika.



_________________________________________________________
Uppgiften korresponderar med dessa strävansmål för ämnet svenska.

Mål att sträva mot

Skolan skall i sin undervisning i svenska sträva efter att eleven


– utvecklar sin fantasi och lust att skapa med hjälp av språket, både individuellt och i samarbete med andra,


– utvecklar en språklig säkerhet i tal och skrift och kan, vill och vågar uttrycka sig i många olika sammanhang samt genom skrivandet och talet erövrar medel för tänkande, lärande, kontakt och påverkan,


– utvecklar sin förmåga att bearbeta sina texter utifrån egen värdering och andras råd,


– utvecklar sin förmåga att i dialog med andra uttrycka tankar och känslor som texter med olika syften väcker samt stimuleras till att reflektera och värdera,


– utvecklar sin förmåga att läsa, förstå, tolka och uppleva texter av olika slag och att anpassa läsningen och arbetet med texten till dess syfte och karaktär,


– tillägnar sig kunskaper om det svenska språket, dess ständigt pågående utveckling, dess uppbyggnad, ursprung och historia samt utvecklar förståelse för varför människor skriver och talar olika,


– genom eget skrivande fördjupar sin insikt i grundläggande mönster och grammatiska strukturer i språket samt utvecklar sin förmåga att tillämpa skriftspråkets normer i olika sammanhang,


– utvecklar sin förmåga att skriva läsligt för hand och att använda datorn som hjälpmedel,


– stimuleras till eget skapande och till eget sökande efter meningsfull läsning samt till att ta aktiv del i kulturutbudet,


– förvärvar insikt i hur lärande går till och reflekterar över sin egen utveckling och lär sig att både på egen hand och tillsammans med andra använda erfarenheter, tänkande och språkliga färdigheter för att bilda och befästa kunskaper.

_________________Skolverkets kursplaner ____________________

Anne-Marie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback