Skyltar med mer än övergångar



Skolskylten visar en flicka som går med raska steg. Flickan håller en pojke i handen. Han får springa. De är båda på väg och ingen drar den andre. Men i samma stad fanns en liten ålderdomsövergångsskylt som jag inte hann fotografera. Den visade en man med käpp. Mannen gick först och var ganska så rak i ryggen. Han höll den äldre kvinnan i handen, hon gick efter, med krum och dubbelvikt kropp och huvudet hängandes nedåt.

Hjälp tänkte jag - två övergångsskyltar - och milslängder liv emellan. Något med ordningen har också förändrats. Och något med flickans väg genom livet till gammal tant, likaså pojkens övergång från pojke till man. Jag sitter en aning förstummad i den buss som tar mig genom staden. Jag tänker...

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback