Om de andra skolorna - bottom of class



Då jag är utomlands plockar jag med mig tidningar där man beskriver de inhemska skolorna. Och tongångarna går igen. Överallt är man missnöjd med sin skola. Och kanske ska man vara det. För allt hopp vilar ju också på skolan och de som går där. Eftersom det mesta tycks vara ett ständigt misslyckande utanför skolan så krävs det oändligt mycket av de elever som snart ska ut i verkligheten och göra den bättre. Framtiden har en aning motstånd att erbjuda - eller läs utmaningar - ekonomi, demokrati, arbetslöshet, protektionism, miljö och det enda jordklotets möjligheter. Klart att man ställer höga krav på de elever som går där i skolan idag. Och eftersom de utanför skolan inte riktigt förmår utifrån den kapacitet de har måste ju paniken hos de som ställt till det kring framtiden skopa över missnöjet på skolan. Ansvaret också. Reality bites! 

Anne-Marie,

som inte riktigt vet om jag tycker att skolan är bottom of class eller om samhället i stort går åt pipsvängen. Jag är en aning mer hoppfull. Men jag måste vända och vrida på denna nedskrivningsdebatt som omger skolan.


Kommentarer
Postat av: Malin

Tack för en givande och intressant blogg!

Keep it up!

Postat av: Killfröken

Ooo... Då har jag precis rätt uppdrag åt dig. Jag mejlar dig (passar bättre över mejl)





//Killfröken

2009-05-19 @ 13:46:21
URL: http://killfroken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback