Berättelser

Jag är omgiven av berättelser.

Ibland lyssnar jag till upplyftande berättelser. De berättelser som skänker livsglädje och hopp om det framtida. Ibland lyssnar jag mot dåtidens historier. De tidigare sagda orden blir högljuddare och tar sig igenom alla tiders berättelser och landar vid mitt köksbord i ett rungande HÄR!

Jag är omgiven av berättelser.

Berättelser om vem jag är eller var för dig är inte lika intressanta som berättelsen om vilka vi var eller blir tillsammans. Jag tänker på min mammas berättelser. Jag tänker på min pappas berättelser. Jag tänker på min brors berättelser. Han byggde sig en berättelse. En båt.

Jag är omgiven av berättelser.

Berättelserna om cigarrullarens flinkhet kring Havannacigarrens tillblivelse, om blyertspennans historia, om mannen utan öde och tanten som hade en liten, liten stuga. Jag har en saga jag alltid översätter till den nutid jag slår mig ned. Jag är omgiven av berättelser.

Varje dag kliver det in nya kapitel i mitt klassrum.


Därför berättar jag.

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback