VÄRDE OCH VÄRDERING -TURE SVENTON del 1



HÖGLÄSNINGENS FRÅGA:

Min högläsningsbok är nu TURE SVENTON PRIVATDETEKTIV.
Som alltid grubblar jag öppet omkring fenomen jag vill att eleverna får utveckla.

HÄR ÄR TEXTUNDERLAGET:

Här är texten i en mycket omskriven och dagsaktuell svenska (?):

"En mycket taskig person lurade några grabbar. Den dumma personen sparkade in de fotbollsspelande grabbarnas fotboll över ett staket. Han gjorde det med flit. Nu låg bollen på grannens gräsmatta. Mitt på den. Grannen hade världens elakaste hund. Hunden var farlig. Busen erbjöd killarna FEMTIO ÖRE om de vågade sig in för att hämta bollen. För den summan, 50 öre, antog killarna utmaningen."

JAG FRÅGAR:

HUR MYCKET SKULLE NI VILJA HA FÖR ATT GÖRA SAMMA SAK - Alltså hoppa över för att hämta er egen boll och under de förutsättningar som ges, en elak hund som bits, samt din egen boll mitt på gräsmattan:

HÄR ÄR ELEVTÄNKET:

* Jag skulle inte vilja ha några pengar alls, jag gillar att spela fotboll och vill ha tillbaka min boll.
* 50 kronor för jag tycker att det är läskigt.
* 50 kronor för det var inte mitt fel att bollen hamnade där.
* 100 kronor för att ha pengar om jag hamnar på sjukhus.
* 150 kronor för jag är livrädd för hundar. Om hunden var stor skulle jag vilja ha mer pengar.
* 70 kronor och det beror mest på hur stor hunden är.
* 10 kronor för det är min boll och jag vill ha tillbaka den.
* 110 kronor för att jag vill inte riskera att bli biten.
* 200 kronor för jag tänker på vad en femtioöring skulle vara värd idag.
* 35 kronor om detta hände på en fredag, jag skulle vilja ha godispengar till helgen.
* 15-20 kronor för jag har ansvar för bollen och jag vill ha betalt för att han sköt iväg den.

andra lösningar:
* Jag skulle inte ta emot pengar. Gratis. Jag skulle ringa till grannen och be honom hämta bollen åt mig.
* 0-150 kronor för att köpa en ny om hunden bitit sönder den-
* Jag skulle kolla om hunden kunde apport. Man kan locka den med hundgodis. Annars kanske 35 kronor.
* Vad kosta en boll - inte under femtio kronor. Jag gör det gratis för jag vill ha tillbaka min boll. Varför hjälper inte de andra killarna till...
* Hunden kan redan ha tagit bollen och man måste få ersättning för att den kan vara sönderbiten.
* Man måste veta hur aggressiv hunden är för att tänka på vad det är värt att gå in i trädgården.
* Aggressiva hundar bör avlivas, det gör man om hunden är argsint.

ANNE-MARIE FUNDERAR:
Det är mycket bra att eleverna får diskutera. Det lyfter bokens innehåll. 

Anne-Marie
  


Kommentarer
Postat av: Mats

Jag inser att det är dags att läsa om Ture - just det kapitlet minns jag inte alls. annars passar boken extra bra i dessa fastlagstider. Eller alltid om man ska vara noga...



Jag gillar de korta meningarna och de övertydliga adjektiven: Busen är taskig och du. Hunden är farlig och elak!



Det finns liksom inte utrymme för missförstånd här.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback