DENNA DAG ETT LIV! sa Melker men jag hakar på.


DENNA DAG ETT LIV!
sa Melker på Saltkråkan. Jag hakar på!
Denna dag ett liv, sa Anne-Marie på... ja vad heter det nu igen...

___________________________________________________________________MIN DAG:

Kör in till skolan.
Noterar då jag kliver ur bilen att tiden är 7.43
Noterade att flera elever i min skola höll upp dörren åt mig då jag kom springande från parkeringen.
In i första skollärarrummet.
Kopiatorn.
Jag började min skoldag med att kopiera.
Därefter uppföljande samtal med lärare om gårdagen i klassen.
Sprang till klockan åttaöppnandet av klassrummet.
Hälsade välkomna.
Började högläsa om moraliska dilemman.
Eleverna fick prata om allt mellan himmel och jord.
Eleverna talade om det som hänt i Österike.
Det som hänt där och där och där.
Det som hänt härhemma.
Det är svåra frågor som dyker upp.
Jag tänker - eleverna går i fyran!
Vi sätter igång med plåsterarbeten.
Jag är bollplank till textläsning, textskrivande och textlyssnare.
Klister, klipp och konstruerande.
Måla blommor på höga stjälkar i alla dess former för att vårdekorera klassrummet,
Uppmuntra en elev som tyckte det hela kändes trist och tråkigt.
Få igång en elev som inte alls tyckte något idag kändes kul.
Rastfika på stående fot (inte alls synd om mig!)
Konfliktsanering och trösta-uppmuntra ord.
Skicka halvklassen till drama med uppmuntrarord och ansvarstankar.
Halvklass för en stund, några ville läsa, andra skrev, någon blev ledsen över tankar som dök upp...
Diskussioner kring skuldkänslor för något som hänt för länge sedan.
Plåsterarbetet leder till att nya plåster behöver sättas på gamla sår och minnen.
Glada minnen dyker upp.
Mat.
Lunchsamtal.
Mina elever ser en ensam elev. De ber mig göra något.
Jag sätter mig vid den ensamma eleven och då gör flera andra det också.
- Jag tycker det är skönt att sitta för mig själv ibland, berättade eleven och så var diskussionen igång.
Jag springer från matsalen till lärarplatsen och skriver ett hembrev.
Kopierar hembrevet.
Går på toaletten.
Springer till klassrummet.
Kommer i tid.
Alla släpps in.
Vi städar unisont bort det mesta av vårt kreativa arbete.
Jag har huvudvärk.
Sätter ut långa band för att skriva glada ord på.
Eleverna går i samling och skriver glada ord.
Det blev 10 meter glada ord.
- Vill du att vi ska vara glada idag? frågade någon klok.
- Japp! För det har varit lite stökigare idag än de andra dagarna.
En elev springer in till grannklassen för att låna en radio.
Vår är trasig.
Vi spelar gladmusik, komponerad av Mats på busbloggen, rekommenderas å det roligaste!
Eleverna gör spontandrama kring musiken.
Vi skrattar.
Högt.
Sedan är dagen slut.
Då har vi haft 4 tim och 30 minuter ihop.
En förälder kommer på besök och berättar gladsaker.
Jag går genom korridoren.
Möter en elev som kommit på avvägar.
Jag samtalar med eleven.
Kramar om eleven och önskar lycka till på tävlingarna som äger rum under helgen.
Får lära mig om idrottens andningsteknik (VA? ÄR DET SANT?)
Jag går igenom lärarrummet... kopiatorn matar fram papper.
Jag går mot parkeringen.
- Haré bra fröken skriker glada barn på väg hem från skolan.
Jag vinkar.
Jag sätter mig i bilen.
Åker in till staden.
Ska möta skolfolk för skoldiskussion.
Har ett litet inofficiellt möte med skolmänniskor och talar skolfrågor.
Dricker kaffe.
Har tagit huvudvärkstablett.
Den börjar verka.
Då jag är redo för hemgång börjar det snöa förskräckligt.
Jag ringer min redaktör.
Hon ska inte gå hem i detta väder.
Jag kör henne hem.
Hemma!

Och dagen är inte slut än!
Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Marie

Ahh, denna dag hann du i alla fall gå på toaletten . fniss. Många lärare hinner ju aldrig det... eller rättare sagt, vi tar oss inte tid. Trevlig helg önskar jag som ska besöka den kungliga huvudstaden - hela helgen!!!!

Postat av: Mats

Vilket spännande liv!



Jag har lätt för att identifiera mig med Melker men undra lite över just den repliken. Om jag minns rätt uttalar han den i början av dagen med frustande vitalitet för att efter en dag av motgångar nästan kvida fram orden. Är det inte då han målar fönster och bygger vattenränna till Malin (getingarna!!!!!!)



Kanske är dagen en resa in i ödmjukheten för den övermodige Melker - men är inte poängen att han är som en sådan där docka med tyngd i botten? I morgon kommer han stå utanför Snickargården och kasta sig in i nya projekt.



Bättre förebild finns inte...

2009-03-28 @ 00:04:06
URL: http://lumaol.wordpress.coml
Postat av: Jonas Hällebrand

Vilken dag! Påminner om min torsdag. Vilken tur vi har som får ha ett West Wing arbete varje dag, nästan...

Vilken Busblogg hämvisade du till den med schnauzer eller den med barnet eller den med...

Det finns tydligen många Busbloggar. Bra tycker jag och att du körde hem din redaktör. De skall man vara rädd om...

Trevlig helg

2009-03-28 @ 12:32:18
URL: http://ikt-pedagog.blogspot.com
Postat av: Mats

Jag tror A-M refererade till min blogg. Jag jobbar på enheten BUS (Barn Unga Samhälle) Lärarutbildningen i Malmö.



Där finns en länk till skivan att ladda hem



2009-03-29 @ 18:56:30
URL: http://lumaol.wordpress.coml
Postat av: Anonym

JAPP - Jag menade din blogg Mats. De pojkaktiga sångerna är helt underbara, och när vi ska ha riktigt kul i klassen lyssnar vi på dina två plattor... Fungerar hur bra som helst, vi har jättekul.

A-M

2009-03-29 @ 19:32:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback