Min lilla fyra: HUR SKA VI LÄRA OSS?




Undervisningens fokus


Vi ska lära oss att använda uttryck på engelska.
Uttryck som innehåller dagar, årstider, väder och månader.
I många konstellationer, gärna olika, gärna komplicerade.
Jag har en uppställning av ord att använda.
Frågan är bara hur vi ska göra?
Tanken är att det ska inte jag - mina elevers lärare - besvara.
Det ska eleverna få problematisera:

Lärarställda frågan:

Frågan jag ställer mina elever är:
Hur ska vi lära oss det?

Eleverna börjar genast göra:

Genast sätter eleverna igång att lära sig detta.
Ingen har hört uppgiften

- Hur ska vi gå tillväga för att lära oss just detta?

Återkoppling

Samling! ropar jag.
Då har jag hört hur eleverna sagt att jag stressar dem, man kan inte lära sig allt det jag vill på så kort tid. Jag samlar ihop mina stressade elever och återigen frågar jag - HUR ska vi lära oss allt detta?

Då hör eleverna vad uppgiften består av:

Då hör de uppgiften - HUR SKA VI LÄRA OSS DET HÄR? Kom med förslag!
Och förslagen på hur att lära är:

Förslag

LEKA
SJUNGA
SKRIVA AV
ÖVA; ÖVA; ÖVA
PRATA MED VARANDRA
HJÄLPA VARANDRA
DISKUTERA
SÄGA ORDEN OCH MENINGARNA

Då har vi funderat HUR. Inte ATT vi ska lära oss.

- Pröva att lära er på det sätt ni tror är allra bäst för er, säger jag utmanande.
Tio minuter senare samlas vi åter i en ring på golvet.
- Berätta hur ni gjorde? Hur fungerade det att samarbeta kring hur att lära sig? frågar jag.

Eleverna prövar sig fram - hur att lära sig

En elev slog tärning för att lära sig de engelska fraserna. Hon arbetade självständigt.
Två skrattade så det kiknade och lärde sig naturligtvis skillnaden på Tuesday and Thursday.
Två skrev så det stod härliga till.
En berättade att det bara var ett endaste ord som behövde läras - AUTUMN! och på frågan om vilket fick de andra eleverna gissa - SUMMER? THURSDAY? LEAP YEAR? varpå alla de som ställde frågorna synliggjorde att de lärt sig någon nytt eller blivit medveten om igen.
Några ritade av cirkelåret och skrev in vad årstiderna hette på engelska. Månaderna också.
- February är svårast att uttala Anne-Marie, säger en elev och upprepar february, february, february...
Sången skapas av två elever som svårligen kan hålla sig för skratt. Jag får framföra sången för resten av klassen.

Läraren, Anne-Marie, funderar alltid så här:

Jag har alltid undrat varför lärare ensamma ska fundera över vad, hur och varför. Läraren ska ha absolut kunskap om alla de tre pedagogiska frågorna men kan gott överlåta till eleverna att fundera på HUR.


Iakttagelse
Det är roligt att vara lärare,
tänker jag en dag som denna.

Om vi lärde oss?
Tja...

Anne-Marie 

Kommentarer
Postat av: Mats

Tack för dagens inspiration! Det krävs stort mod för att våga släppa taget och jag önskar att jag som lärarutbildare också skulle orka/vilja/våga/få närma sig undervisningsformen på samma ödmjuka sätt.



Alla sätt att komma bort från matning/konsumtion är rätt!

Postat av: Anonym

Mats - Tack - Anne-Marie

2009-03-17 @ 21:10:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback