ATT UNDERVISA OM ORDFÖRSTÅELSE



Att elever frågar om vad ord betyder är viktigt. För att få elever att fråga och undra kring ord måste läraren åskådliggöra detta själv i sin undervisning. Detta bör läraren göra om och om igen. Jag gör det på detta vis:
- Det här ordet undrar jag kring? Vilket härligt ord? Undrar hur jag ska förstå det?
Så visar jag att jag stannar upp då jag behöver utveckla ordförståelse. Det gör jag då jag läser högt. Det gör jag då jag läser eller lyssnar tillsammans med elever. Jag undersöker ord jag själv vill undersöka, inte de ord jag tror eleverna inte kan. Det är att vara alltför uträknande. Inslag av genuina undervisningar är jag mest intresserad av.

Då mina elever frågar så är jag medagerande för att stötta hur man kan tänka. Jag ger inga svar själv. Ovan ser du hur en elev undrar kring ordet "bår". Eleven undrar var båren sitter på hunden Basse. Att eleven frågar är för att eleven inte vet var båren är på hunden och Fredda lutar sitt huvud mot hunden Basses bår.

Då måste eleven få utveckla sin ordförståelse genom frågor och närvaro av en lärare. Man behöver absolut inte ta en genväg till ordboken, utan undersöka om texten i sig själv erbjuder lösningar. Författare är nämligen väldigt generösa mot sina unga läsare. De lämnar ledtrådar och brukar trygga unga läsare med att på något vis förklara.

Jag ber därför min elev att berätta lite om vad som hänt, var dom är, och varför Fredda och Basse är där dom är. Då berättar eleven om händelserna, om bokens innehåll. Jag har för säkerhetsskull lagt en hand över all text så eleven inte känner sig pressad att hämta innehållet där ifrån utan från minnet och de föreställningar eleven har om det eleven läst.

- Jaha, säger jag. De är på djursjukhuset.
- Ja. Basse har blivit påkörd, och har brutit sitt ben... berättar eleven.
- Ja, säger jag.
- Det är jättesynd om Basse och Fredda är ledsen och orolig.
- Ja, det är man på djursjukhus, fortsätter jag.
- Ja, funderar eleven.
- Det är kanske så att det är många ord i texten som handlar om att de är på djursjukhuset, undrar jag, ska vi undersöka hur författaren gjort för att berätta?
- Mmmm, tänker eleven.
- Ringa in de ord du tror har med själva djursjukhuset att göra, uppmuntrar jag.

Eleven gör detta. Se hur texten ser ut efter att eleven funderat (eleven kopierar alltid ett underlag för textarbete och tankar då eleven undrar, detta gör eleven självständigt).



Eleven tänker och grubblar över innehållet. 43 ord blir det sammantaget i det uppslag eleven arbetar i. 

43 ord som har med hundens tass att göra, personernas agerande att göra och platsen i fråga. Då eleven har gjort detta samtalar vi igen. Vilka ord blev det? Läs dem högt så jag får lyssna? Då eleven återigen tar orden i sin mun, uttalar dem för sin lärare, utbrister eleven plötsligt:


- Men bår... Basse ligger på en bår? Det är ju en slags säng... Åh, jag slår upp ordet nu men jag är ganska säker på att jag vet att det är en slags säng... och Fredda lutar huvudet mot sängen... inte någonting som finns på hunden.

Eleven slår upp ordet. Och på min inrådan så skriver eleven en ny mening med ordbokens förklaring.

Varför allt detta arbete?
* Det är eleven som ska lära sig - inte lärarens som ska skapa genvägar förbi själva lärandets process
* Eleven ska få möjligheter att utveckla strategier, inte lära sig på kort sikt, utan utveckla generella kunskaper som eleven kan fortsätta att utveckla.

Den här eleven - jo - har redan förstått att det finns mycket, mycket att göra med orden på en textsida...

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: LenaA

Underbart! Behövs inga fler ord

2009-03-17 @ 11:05:55
Postat av: Marie

Du öppnar upp mina slumrande pedagogögon - får mig att se nytt. Jag märker det när jag är tillsammans med mina elever. Jag tänker nytt, jag tänker annat -vilket förhoppningsvis gör att mina elever lär sig nytt och tänker annat.

Postat av: Karin

Jag blir lycklig!

2009-03-17 @ 19:43:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback