Snabbögnat igenom skollagen
Idag sitter jag fast i praktiken. Jag arbetar i mitt klassrum. Tittar noggrant på alla elevarbeten, skriver omdömen som jag söker utveckla i en framåtsyftande och respektfull anda, går igenom lus-rapporteringarna och målen för årskurs fem. Jag har att göra. Jag tycker om att göra detta arbete. Det sker med en långsamhet som måste omsluta skolarbete, lärarnas profession och elevernas lärande. Jag har därför inte tittat mer än storögt på det mail jag fick från Björklund, om skollagens nya bestämmelser. Detta är skolfrågor som kräver tid, omsorg och omsättande tankar från lärare och skola. Jag tänker inte yttra mig genast, jag tänker grubbla och ha mitt huvud på skaft. Nu sitter jag där jag sitter i mitt klassrum. Närvaron av eleverna är påtagligt.
I Almedalsveckan har mina tankar om skolrättigheter blivit väggfasta ord. De ska också omsättas och förverkligas. Vi syns där om inte förr.
Anne-Marie
I Almedalsveckan har mina tankar om skolrättigheter blivit väggfasta ord. De ska också omsättas och förverkligas. Vi syns där om inte förr.
Anne-Marie
Kommentarer
Trackback