Skolrättigheter: att tänka - och tänka fritt




Bra frågor skapar mångfaldssvar.
Det är tänkandet som ska stimuleras.
Inte rätt och felkulturen.
Vi behöver tänka kring det vi får läsa.
Om vi gör det så kommer vi förhålla oss medvetet till det vi läser.

All text påverkar oss.
Om vi inte talar text och innehåll så kommer vi heller inte att utveckla argumentation, medvetenhet, kritiskt tänkande och läraren kommer inte ha en aning om hurvida eleven förstår det eleven måste förstå.

Här lånade jag ett vykort.
Vykortets text var spännande.
Så spännande att jag kunde fråga mina elever vad som hände när de tänkte kring den här texten.
Vi talade muntligt om det först.
Läste högt och unisont.
Funderade över orden.
Sen... långt senare... när vi tänkt länge och väl fick de som hade lust skriva något kring det här.
Och mångfaldstänket är mer intressant än enfaldstänkandet.
Vi är olika.
Vi förstår olika.
Det är kreativt.

Och utvärderingen här visar hur viktigt det är att få ta orden i munnen. För ska vi förstå något måste vi få orda om det.



Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback