Skolrättigheten: att välja orden och lärandet



Det är mycket spännande att låta eleverna välja ut de ord de vill lära sig i de engelska texter vi utmanar eleverna med. Här är en text om däggdjur, överlevnad och en riktigt ordrik och innehållsbärande text som gör att vi lär oss av innehållet och får språket samtidigt. Engelska är ett språk som bär information. ''

Vi lär oss genom ett annat språk. Då jag ger eleverna det anslaget - att det finns något i den här texten som kan vara intressant för er - då brukar eleverna ge sig an texten utan att bry sig om att det är på engelska. Om vi ska lära oss engelska blir många elever fokuserade på ord utan innehåll.


Då man frågar eleverna vad de lärt sig blir jag ofta förvånad över hur mycket de lär sig av texten. Orden de vill lära sig,  eller rättare sagt, orden de berättar om har de redan lärt sig och dessa ord  syns i deras utvärderingar. Ibland vill de inte lära sig några ord alls men allt om innehållet "mammals".  Orden in i sitt naturliga sammanhang och eleverna upplever att de redan kan dem och behöver inte lära sig dem.
  Jag tänker att deras hjärnor fungerar ungefär som min - jag har redan förstått - nu vill jag lära mig något nytt.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: jomabivi89

Som en kommentar till sista meningen:

Ja, vad är livet utan kunskap!..(?)



Alla människor tror jag blir glada över att, kanske inte lära sig, men åtminstone ha lärt sig något.



/Johanna

Postat av: Lena T

Ja -det där med motivation - vill man lära sig vissa ord, ja då är de inte för svåra...

Hörde på Kunskapskanalen att någon på Stockholms universitet nu forskat fram att just när det gäller språk så är motivation överlägset begåvning för inlärning. Och de sa att det inte varit bevisat med forskning tidigare. Skulle vilja veta mer om det beviset, var det verkligen första gången? Det som jag trodde de flesta praktiker sett länge -borde ingen ha gjort statistik och undersökningar tidigare?

2009-06-10 @ 23:56:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback