Skolans tråkighetsstämpel



Någon sa till mig;

- Jag tycker det är konstigt att barnen längtar så efter alla lov. De skriker hurra när skolan är slut, sommaren kommer. De skriker inte så när fritids är över utan då konstaterar barnen att de har lite ledighet. Redan i årskurs ett.

Det är sant.
Det är som om det ligger i väggarna att man ska tycka skolan är tråkig. Kanske har vi alla byggt in en skolinställning som bekräftar att den är tråkig. Jag vet inte riktigt hur jag ska tackla frågan men jag anser nog att man ska tackla till den frågan ordentligt. Vända och vrida på hur vi kan förhålla oss till skolans tråkighetsstämpel.

Då jag läste på Universitetet tyckte jag inte att det var tråkigt att läsa där, jag fortsatte läsa efter att kurserna var över, och jag ville inte avsluta studierna ...

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: jomabivi89

Att läsa på universitet inger en annan känsla än den vid grundskolan (jag är själv studerande för tillfället). Bortser man från tankesätt kopplat till ålder så tror jag nog att den stora skillnaden är att grundskolan känns som ett "måste" eller som något där alla läser samma sak.

Högskolan/Universitetet är ju däremot frivilligt (även gymnasiet) och det ger ju även personen en möjlighet att läsa det område som den är intresserad av.



Själv var man väl glad att det var sommarlov men i slutet så längtade man trots allt tillbaka till skolan och att lära. Det tror jag många barn gör.



/Johanna

Postat av: thord wiman

Hej! Där sätter du fingret på en segsliten väsentlig gåta: Varför tråkighetsstämpelns gråslitna, populära avtryck? Det är "pudelns kärna" "den gordiska knuten". Mäktar du med svärdshugget Anne-Marie?

En drastisk förändring av rådande kultur/attityd behövs. Sommarens prestigebefriade kluring kanske?



Är skoldagen för lång månne? Är utökat elevinflytande något som lärare är nyfikna på men skyggar inför?

2009-06-11 @ 15:54:24
Postat av: SA

Jag tror det är för att skolan ÄR tråkig.

Jag lämnade grundskolan för 35 år sedan men blev tvungen att efter så lång tid återknyta bekantskapen.

Jag blev chockad. Det kändes som igår. Allt var som förr.

Det skrämmer mig oerhört eftersom dagens samhälle inte har mycket gemensamt med det som fanns för 35 år sedan.

Min erfarenhet så här långt efter min nygamla bekantskap är att skolan är omodern, och då menar jag inte materiellt (för det är den också), nej jag menar i tankarna.

Skolar har att ta hand om och utbilda nästa generation och borde därför vara progressiv och nytänkande. Driva en utveckling.

Jag tycker jag möter en skola som ibland till och med är mer konservativ än kyrkan.

När barn som precis gått sitt första år i skolan tycker att den "suger" då finns det två alternativ, att det är fel på ungarna eller att skolan inte lyckats möta dom små på ett och utmanande och intresseväckande sätt.

Jag tror inte ett ögonblick att vi instinktivt tycker skolan är tråkig för att vi vill imponera på kompisarna. Jag tror att när en första klassare säger att skolan "suger", då "suger" den.

2009-06-11 @ 17:50:06
Postat av: Lena T

Jag kommer att i pensionärslivet (som nästan inträtt) fortsätta sysselsätta mig med skolan. Och jag undrar också varför den fortfarande är mer lik min egen drygt 50 år tillbaka -eller min "lärarperiod" 20 år tillbaka - än alla andra delar av livet? Fritid, sättet att resa, att telefonera, att lyssna på musik, att använda datorer (har levt med dem sedan 60-talet!!)...

Varför är skolan konservatismens högborg?

Kepsar och mobiler och förbud verkar ibland viktigare än lärande, kunnande, hänsyn och moral?

2009-06-11 @ 22:09:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback