Skolan brister kring de obligatoriska skriftliga omdömen

Skolinspektionen har granskat 105 grundskolor i 12 kommuner, och av dessa fick 69, dvs 2/3 kritik för att de inte uppfyller kraven för omdömena. Ur DN den 19 juni 2009

Uppdraget att skriva omdömen omsluts med orden - Skolan skall... 



Skolan uppfyller inte kraven kring omdömen till eleverna. Jag är inte förvånad. Skolan behöver mycket kunskap och lärande kring hur man gör detta. Uppdraget kom under förra sommaren och utan utbildning har läraren till uppdrag att skriva ett omdöme, och utan modeller har rektor till uppdrag att ta fram ett underlag. Jag tror inte att skolorna slarvar med uppdraget - snarare att osäkerheten kring hur att skriva och på vad ställer till det för skolan. Slarv är försummelse och det tror jag inte skolan om.  Jag var mycket rädd för den här utvecklingen - att skolan återigen skulle komma att bli omsluten av orden brist och oförmåga - och naturligtvis blir det svårt att genomföra något som ska omsättas med kort varsel. Det är allvarligt med uppdrag som vi inte lyckas genomföra. Det betyder att vi alla funderar över varför.

Anne-Marie


Kommentarer
Postat av: Lotta

Det var svårt och oerhört lärorikt att skriva omdömen. Hos oss har vi som tur är pratat länge och väl om vad vi skriver och varför. För mej var de sedan ett bra (om inte bättre) underlag för utv.samtalet. Tydligt och genomtänkt. Därmed inte sagt att det var lätt att skriva.

Lotta


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback