Kristänkande är innovativt
Jag läser DN.JOBB och en artikel av Fredrik Emdén. Jag lyfter fram något av det Susan Peters, chef för ledarskapsutvecklingen inom General Electrics anser om nytänkande och de viktiga innovationerna, samspelande ledare och genomförandet av idéerna. Jag gör en sammanfattning;
* Satsa på innovationerna, arbeta på nytt sätt.
* Knyt anställda närmare organisationen genom kunskapsutveckling. Kompetensutveckling får de anställda att stanna.
* Innovationer är viktiga.
* Kris kräver kreativitet.
* Var din egen utveckling.
* Utbilda tillsammans så ni är fler som funderar i samma banor.
* Många har dold kompetens, många fler kan ro än båt än du anar.
* Man måste våga testa nytt.
Jag tänker en hel del kring det jag läser:
* Innovationer behövs alltid. Nytänkande är oändligt viktigt. Därför ska varje organisation främja nytänkandet, och därmed risken att det kan bli fel, men trots allt skapa utveckling.
* Kompetensutveckling knyter oss samman, i en överförd skoltanke borde skolan vara en oerhört sammansvetsad organisation, det är en lärande plats. Hur är det med lärandet och elevernas förhållande till skolan?
* Skolan är svår att förändra hörde jag Kairo Future tala om, allt annat förändras men inte skolan, skolan kommer att tvingas förändras i takt med samhällsföränderligheten - var är ämnen som tidigare skapar medvetenhet om ekonomi och entreprenörskap, globaliseringens ökade krav på förmågan att kommunicera, och den övergripande klimatfrågan som kommer ge oss framtida innovationer och flerfaldiga lösningsmöjligheter som vi idag knappast kan överblicka behovet av.
* Var din egen utbildning - hurra! - Jag gillar tanken att man tillåts utbilda sig och skapa kunskap kring sig själv. Jag vet elever som lärt sig japanska via interaktiva spel - självlärandet är stort men inte bekräftat - vi vinner på att se vad ungar kan och faktiskt - vad vi lärare tänker och utbildar oss i.
* Fler kan ro båten - jo - om man tänker att klassrumsarbetet är en båt, och läraren ror ensam, då är alla passiva. Har de tråkigt börjar de stöka runt i båten för att skapa spänning, gunga den hit och dit, plaska i vattnet men om målet är att ta till vara alla kompetenser som finns i båten kommer färden inkludera de som sitter i den.
* Alla ska berömma sig då de vågar något de inte tidigare prövat.
Anne-Marie
som läser Dagens Nyheter och ömsom blickar ut mot regnet och ömsom tittar ned i tidningen. Tänkande!
* Satsa på innovationerna, arbeta på nytt sätt.
* Knyt anställda närmare organisationen genom kunskapsutveckling. Kompetensutveckling får de anställda att stanna.
* Innovationer är viktiga.
* Kris kräver kreativitet.
* Var din egen utveckling.
* Utbilda tillsammans så ni är fler som funderar i samma banor.
* Många har dold kompetens, många fler kan ro än båt än du anar.
* Man måste våga testa nytt.
Jag tänker en hel del kring det jag läser:
* Innovationer behövs alltid. Nytänkande är oändligt viktigt. Därför ska varje organisation främja nytänkandet, och därmed risken att det kan bli fel, men trots allt skapa utveckling.
* Kompetensutveckling knyter oss samman, i en överförd skoltanke borde skolan vara en oerhört sammansvetsad organisation, det är en lärande plats. Hur är det med lärandet och elevernas förhållande till skolan?
* Skolan är svår att förändra hörde jag Kairo Future tala om, allt annat förändras men inte skolan, skolan kommer att tvingas förändras i takt med samhällsföränderligheten - var är ämnen som tidigare skapar medvetenhet om ekonomi och entreprenörskap, globaliseringens ökade krav på förmågan att kommunicera, och den övergripande klimatfrågan som kommer ge oss framtida innovationer och flerfaldiga lösningsmöjligheter som vi idag knappast kan överblicka behovet av.
* Var din egen utbildning - hurra! - Jag gillar tanken att man tillåts utbilda sig och skapa kunskap kring sig själv. Jag vet elever som lärt sig japanska via interaktiva spel - självlärandet är stort men inte bekräftat - vi vinner på att se vad ungar kan och faktiskt - vad vi lärare tänker och utbildar oss i.
* Fler kan ro båten - jo - om man tänker att klassrumsarbetet är en båt, och läraren ror ensam, då är alla passiva. Har de tråkigt börjar de stöka runt i båten för att skapa spänning, gunga den hit och dit, plaska i vattnet men om målet är att ta till vara alla kompetenser som finns i båten kommer färden inkludera de som sitter i den.
* Alla ska berömma sig då de vågar något de inte tidigare prövat.
Anne-Marie
som läser Dagens Nyheter och ömsom blickar ut mot regnet och ömsom tittar ned i tidningen. Tänkande!
Kommentarer
Postat av: IT-mamman
Hurrabra skrivet!
Trackback