De pedagogiska frågorna



På lärarhögskolan talade vi om de pedagogiska frågorna - VAD, HUR och VARFÖR. Jag vill gärna lägga till några andra pedagogiska frågor; VEM och NÄR.

Jag kommer att utveckla detta tänk under mina fortsatta funderingar - pedagogiska frågor har inga givna svar. Svaren kan förändras då en annan aktör kommer in - exempelvis eleven!

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Carl

Du känner säkert till Kiplings rader:



I keep six honest serving-men

(They taught me all I knew);

Their names are What and Why and When

And How and Where and Who.



Rudyard Kipling "Just So Stories"/The Elephant's Child" (1902)



Hälsningar

Carl

Postat av: Anonym

Tack - jag visste det inte alls - men nu vet jag - och åh så roligt att ha dig här igen... allt gott Carl, och jag ska genast lägga till where.... för det har jag glömt av alldeles. A-M

2009-06-12 @ 15:18:18
Postat av: Uffe Berggren

Såg att även Carl upptäckt luckan:

På Journalisthögskolan lärde de ut minnesregeln för en fullödig artikel:

-Vem

-Var

-När

-Hur

-Varför

Fixar man svaren på frågeorden har man embryot till en redaktionell text.

I vissa sportnotiser nämns inte vilken sport som avses, eftersom man förutsätts veta det om utövarens namn finns med! Svårt för novisen att ta sig in där då!



Ha det!

/Uffe

2009-06-12 @ 16:02:30
URL: http://www.uffeberggren.se
Postat av: Anonym

Hej Uffe,

Frågorna är allmängiltiga. Och ständigt utvecklingsbara, i pedagogiska sammanhang gäller det att ställa frågorna till sig själv som pedagog, till det stoff man vill problematisera och verka för att frågorna får leva länge och väl i en lärande miljö. Vem är du idag, är den vackraste frågan man kan ställa sig själv inför ett möte med en annan människa. Nyfikenheten får man förvalta och utveckla som lärare. Elevens lärande utveckling vilar i detta förhållningssätt. Frågvisa och autentiska lärande... Allt gott och väldigt roligt med nybesökare, I vänlighet, Anne-Marie

2009-06-12 @ 16:25:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback