Dagens lärare ... elevaktiviteten lärande



Under avslutningsveckan skrev mina elever tips om hur yngre elever kunde göra för att "fixa" skolan och klara sig bra i den. Vi gav ut alltsammans i ett litet häfte - Tips till våra skolkamrater i andra klasser - så jag ler igenkännande då jag möter den tanken jag själv vill omsätta till verklighet - att äldre elever lär yngre om naturvetenskap (Lärarnas Tidning no 11). Skolan är en hel mängd med andra lärare som syns i eleverna. Det är också ett sätt att få göra sina kunskaper mer verkliga om man får gestalta dem för yngre elever. I Vygotskijs anda och i läroplanens anda helt korrekt. Alla gånger då man litar på elevernas förmåga att vara samtalande lärarande förverkligas lärandet. Jag vill se mer av det i skolans värld. Jag visionerar om den skola där man vågar låta elever i årskurs sex vara stöd och utmanare till någon eller flera elever i årskurs tre.




Jag har skrivit om FRÅGA TRE i min bok Kiwimetoden 2006, och synliggör hur man kan gestalta detta lärande förhållningssätt i ett klassrum. Men min vision har alltid varit att man förverkligar det inom en skola. Mina elever är de bästa lärarna för de yngre. De kan förklara matematik och utmana i engelska samtidigt som de får vara modeller för vad som förväntas inför kommande årskurser. Jag längtar efter ett sådant fördjupande lärande där SHARING är kungsordet för hela skolverksamheten.

Genom att läraren modellar lärande tillit till elevernas vilja och förmåga att själva gestalta sina kunskaper i relation till den som inte kan utan är i färd med att lära skapas gemenskap med stoff, elever och medvetande. Alltsammans ryms inom Vygotskijs utvecklingszon. Vill man se det i praxis kan man kliva ut på en skolgård och se hur ungar lär av varandra. Tror man inte på det man ser kan man ställa sig frågan varför eleverna lär sig så mycket av varandra - hoppa hopprep, svära svordomar, spela fotboll, knäcka koder till dataspel ...

Vem är jag då - i detta lärande - en organisatör, en medaktör, en undervisande lärare som slår sig ned med var och en av mina elever och letar efter utmaningar som passar och vidareutvecklar.

Anne-Marie,
som hänvisar vidare till  min bok om Kiwimetoden, Leif Strandbergs två böcker, Petri Partanens Från Vygotskij till lärande samtal, LpO-94, barnkonventionen samt till Lärarnas Tidning no 11


Kommentarer
Postat av: Calle

Hej

Jag tyckte också det var ett underbart reportage i Lärarnas Tidning idag. Jag måste läsa dina böcker snarast då din blogg är en riktigt inspirationskälla. Jag hittade nyligen tursamt hit då jag sökte information då jag skulle skriva en debattartikel om "Att skriva sig till läsning" (en skoluppgift).



Calle,

en lärarstudent som alltid finner det lika inspirerande att läsa din blogg.

Postat av: Anonym

Calle - kontakta Erica på bloggen Klurigt... i skolan. Hon har mycket att ge dig inom detta område. Klicka från min länklista, Anne-Marie

2009-06-11 @ 18:52:55
Postat av: Calle

Jag tror faktiskt att det var via hennes sida jag hittade hit :)

2009-06-11 @ 19:32:03
URL: http://winsth.blogg.se/
Postat av: LenaA

Anne-Marie, jag kommer att ha dig sittandes på en axel när jag under hösten gör min första termin som verksam lärare. Jag hoppas att jag kan förverkliga mina ideer om vad lärande är och att jag inte bromsas. Trevlig sommar/Lena

2009-06-12 @ 07:28:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback