Funderingar kring interaktivitet
Tekniken för oss samman. Så funderar jag. Överallt ser jag det. Läraren samtalar med den lärande. Men vem som är lärare är inte självklart. Pedagogens ansvar är att delta, fråga och fundera öppet. Det sker i samspel med teknik, elev och det tekniken möjliggör - skapandet av det gemensamma problemet. Här studeras matematik. Fokuset är så tydligt. Problemet är där på väggen. Och kring det samlas problemlösarna. Det är knappast någon passivitet från någon part. Det är ömsom tänk, ömsom pröva, ömsom diskussion, ömsom åskådliggörande, ömsom vidareutveckla. Och från undervisande fokus riktas hela aktiviteten till det gemensamma - Vi.
Vackrare än så kan lärande gemenskap inte åskådliggöras.
Anne-Marie
Vackrare än så kan lärande gemenskap inte åskådliggöras.
Anne-Marie
Kommentarer
Postat av: Richard Gatarski
Ett av mina favoritord. "Vi" asså. "Interaktivitet" är så missbrukat.
Postat av: annemarie
RIchard, jag har fått betydelsen av dig. Det är nära och intimt ihopkopplat med dina tankar. Tidigare tänkte jag mer individuellt, barnet, läraren, men jag ser tydligare kopplingen i lärandet i ordet VI. Ordet är gammalt men innebörden är ny. Genom detta VI kan många saker förändras inom skolvärlden. Har jag förvaltat VI rätt här... andemeningen är dock sådan.
Allt gott, Anne-Marie
Trackback