Det livsfarliga lärandet



Det är alltid något som är farligt att lära sig då man är liten. Så tycker vuxna. Det måste finnas något farligt som barn ska skyddas mot. I de gamla transistorradiotiden trodde de vuxna att det var farligt för barn att lyssna till radion samtidigt som barnen gjorde annat. Själv bakar jag alltid kakor då jag lyssnar på radio, eller dammsuger, eller ... tja vad som helst. Det har hitills inte inneburit några som helst faror. Ibland skriver jag samtidigt som jag lyssnar på någonting annat. Jag läste någonstans att det var farligt att läsa på tåg - det var då tågen var skakiga och rälsen lät dunk-dunk-dunk - då kunde den som läste få skakiga ögon. Det till och med varnandes för denna möjlighet - med  skyltar. Och jovisst - det låter riktigt, riktigt läskigt att få skakögon under en resa mellan Stockholm och Arboga på grund av nyfikenhet på vad som står i såväl tidningar och på skylten med varningstexten.

Anne-Marie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback