Barnet som intervjuoffer
Jesper Juul skriver:
Den som frågar kan dölja sig bakom sina frågor medan den som utfrågas måste öppna och avslöja sig. (Juul: Livet i familjen, 2005)
Anne-Marie tänker:
Den som frågar mycket och berättar lite gömmer sig alldeles säkert bakom sina frågor. Allt vänds istället till frågor och debör få besvaras utifrån vilja och intresse. I bästa fall.
Frågor till barn är ofta för yvigt ställda och för stora. Det gör dem svåra att besvara. Jag brukar råda föräldrar att fråga mindre frågor än just de där stora. Omvänt brukar jag tänka - hur ska jag själv besvara de frågor jag får. Är frågan för stor blir svaren snarare oklara och luddiga.
- Hur har du haft det idag?
- Bra!
- Hur var det i skolan idag?
- Bra!
Oavsett vad vi frågat och hur vi har förvaltat de svar vi fått så är detta frågor och svar som inte har något reellt innehåll. Jag skulle själv svårligen kunna beskriva min dag, summera den, utan är mer lärd att besvara frågorna av detta slag som ett slags ingångssamtal. Tänk att få en fråga; Hur var det på Saab Scania idag? Hur var det på Socialstyrelsen idag? Det är nästan omöjligt att besvara som vuxen. Frågan blir nästan komisk. Men likafullt är frågor ingångar till samtal och visar i bästa fall ett intresse och omsorg om personen. Svaren som ges är en källa till ytterligare frågor. Man måste lyssna in.
Jag råder alltid föräldrar att fråga en mindre fråga om den stora skolan:
- Drack du ett glas mjölk till maten idag?
- Talade fröken med dig idag?
- Hur gick det att knyta skosnören på skorna? Hann du ut på rasten?
Om man ställer frågor av detta slag kommer man att höra hur vardagen var för barnet. Och därmed kan man lyssna in hur barnet i stort sett har haft det under dagen.
Anne-Marie,
som tänker på frågan - Talade fröken med dig idag?
Upplevs den som en fråga kring något allvarligt? Någon diciplinsak?
I så fall är det jag som måste göra en anmärkning - frågor om samspel mellan lärare och elev är en adekvat fråga, och den ska i princip höra samman med lärande utveckling. Inte tillsägelser och förmaningar. Utan utmaningar och lärande fokus.
Kommentarer
Trackback