UPPGIFTSTÄNK, KLASSRUMSTÄNK



Jag får ofta frågan hur jag kommer på alla idéer till vad att göra i klassrummet:
Så här gör jag;

1) Jag lyssnar noga på vad elever pratar om - ständigt och utanför klassrummet
2) Jag bejakar nytänkande - hos mig själv, hos andra, hos eleverna
3) Jag tänker att - man kan alltid göra på ett annat sätt - än det sätt man först tänkte att man kunde göra saker och ting på
4) Jag älskar att pröva och är inte rädd för att misslyckas
5) Jag tror inte på rätt och fel, jag tror på pröva och pröva igen
6) Jag tror inte på samma uppgifter till olika grupper, varje grupp föder nya uppgifter, så jag slänger allt jag gjort för att göra nytt.
7) Jag är genuint nyfiken
8) Jag tror hellre på en elevs framtidspotential än gårdagens bedömning eller diagnos

Det allra viktigaste i tänket är nog

1) Jag antar så ofta som möjligt elevens perspektiv
2) Jag vill inte leta fel hos eleven utan hellre hitta nytt angreppssätt på uppgiften
3) Jag tror på processen som kan leda till något nytt hos såväl elev som lärare
4) Allt samspel och all interaktion med någon annan människa pånyttföder, återföder eller skapar idéer
5) Jag tror på misslyckandet som en del i processen att lyckas
6) Det är bra att inte vara för pedagogisk, att veta alla svar i förväg utan undra ihop med eleverna
7) Att fråga för att man som lärare själv är genuint intresserad av hur, vad och varför inte för att man sitter inne med svaren till hur, vad och varför.
8) Det är inte roligt att vara tillsammans med någon som allt vet allting, som alltid kan allt innan man själv får pröva - därför är det bra om läraren försätter sig i själva undrandet och funderandet än att ständigt konstruera frågor som har färdiga svar.



Så ungefär!
Anne-Marie
OCH JAG GLÖMDE DET VIKTIGASTE - JAG FRÅGAR DÅ JAG UNDRAR! De två orden hör ihop - undran - frågan!

Kommentarer
Postat av: Marie

Jag tänker: Strategi rimmar på energi. Energi sätter igång, piggnar till, fyller på, öppnar upp, stärker. Kanske är det så att när strategi rimmar på energi så kanske, kanske de på något sätt har med varandra att göra. Ja så är det! Så tänker jag när jag läser om strategi. Trevlig helg!

Postat av: Jeanette

Mycket klokt. Tack! Jag har ganska nyligen läst en så bra bok: "Barn och naturvetenskap - upptäcka, utforska, lära" av bl.a. Bodil Nilsson. Den handlar t.ex. om vikten av tilltro till barns egen förmåga, om betydelsen av produktiva frågor, materialets betydelse mm. Mycket läsvärd! En annan sak, om jag har förstått det hela rätt så är det "högt i tak" på din arbetsplats och jag gissar att ni har många intressanta samtal om didaktik och annat - det är otroligt betydelsefullt! Ha en bra helg :-)

2009-01-23 @ 18:28:35
Postat av: LenaA

Vill bara säga till Jeanette: Vad härligt, tilltro till barnens egen förmåga. Det är min devis.

2009-01-24 @ 07:39:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback