KLASSRUMMET och (då)-(sam)-(fram)tiden



Klassrummet har jag funderat mycket kring. De syns som evigt ärvda av kyrkan. Dessa forna rum.  För det är ur kyrkorummet klassrummet uppstod. Kanske man kan säga att kring den som kunde förmedla orden uppstod rummet. Men idag: Elever i rader, fyrkanter, eller vad det nu ska kallas, tydligt riktade mot läraren och den vita tavlan. Det är läraren som står i centrum för ett klassrum. Jag vill att lärandet står i centrum.


Därför problematiserar jag ständigt kring hur ett klassrum ska utformas. Detta ämne - organisation av det lärande rummet - syns aldrig på något schema eller i lärarutbildningen. Trots det är detta kanske en av de viktigare organisatoriska tankar - hur skapa ett klassrum. Jag har skrivit massor om det här.

Klassrummet bör ha samma förändring, synliggöra föränderlighet, spegla läroplan och barnkonvention. Samarbete och elevcentrering står det tydligt i våra dokument. Hur syns det i ett klassrum?

Det är med glädje och nyfikenhet jag läser om det föränderliga kontorslandskapen, kontorsarbetsplatserna i Dagens Nyheter idag (DN 12 januari 2008). Det gamla formen av kontor bygger på industrialismens tankegångar och på hierarkier. Så ser inte omvärlden ut längre. Kontoren anpassas för de krav som omvärlden ställer. Så här kan det se ut idag:

Samlingsbegreppet för nedanstående är F L E X K O N T O R.
(Ur hälsosynpunkt visar sig detta flexkontor äga högst friskfaktor.)

* Kontoret idag kan vara utlokaliserat.

* Kontoret finns kanske endast i webbform.

* Man väljer arbetsplats för den arbetsuppgift man har.


* Kontoren bygger på den snabba kommunikationen - korridorer och ensamma arbetsplatser försvinner då de är för tidskrävande.


* Arbetsplatsen är en yta för kunderna (kund i vidare bemärkelse).


* Arbetsrum för effektiva samarbeten och spontana sådana - kreativa sammarbeten kring ett fokus.


* Enskildhet, egna rum, skapas där dessa behövs för arbetsuppgifterna... inte för personens behov.


* Arbetsplatsen ska präglas av känsla av sammanhang (KASAM).

* Transparens i strategiskt tänkande, öppna resonemang och resultat ska främjas i arbetsmiljön.


* Känsla av egenmakt, hur jag själv arbetar bäst, skapas inte av möbler utan av sammanhang och handlingskraft.


* Tilliten till att samtliga inom organisationen gör ett bra jobb skapar bättre förutsättningar för resultat.


* Hierarki ersätts med kreativitet och arbetslust


* Negativa ord som Din Morsa Jobbar Inte Här hör inte hemma i dessa tänkta rum.



Då till min syn på klassrummet. Jag delar tanken med det ovanstående.

Jag skulle vilja kalla mitt klassrum för ett F L E X K L A S S R U M för att låna kontorsbegreppet.

* Fokus för det vi gör är det som styr hur vi sitter, med vem vi arbetar med.

* Mina elever har inga fasta platser, de förflyttar sig efter behov. (I min nuvarande klass är jag ännu i uppbyggnadsfasen, men i mina tidigare klasser hade jag detta fullt genomfört.)

* Jag har infört begrepp som samtalspartner, samarbetspartner där samtliga elever ska känna sig fria att tala med sin nästa, och vem det än må vara. Jag finner att mina elever tar allt större ansvar för sina uppgifter när de själva tilltros förmågan att välja var och med vem de lär sig bäst tillsammans med. (Givetvis tränar vi att samarbeta med olika, vilket blir naturligt då organisationen är genomförd fullt ut - det krävs en organisatör för att skapa nya möjligheter.)


* Det är mycket diskussioner, spontana diskussioner, naturliga samtal i dessa klassrum, och vad viktigare är - det talas och diskuteras kring de arbeten och de undervisande fokus eleverna har att arbeta med.

* Läraren ingår i lärande sammanhang med eleverna. Det är inte läraren som står i centrum. Undervisningens fokus står i centrum för aktiviteterna i klassrummet.

Vi utbildar för framtiden. Ett klassrum har en utvecklingspotential - den att hysa dem som ska ut i framtidens arbetskontellationer med krav på kommunikation, flexibilitet, kreativitet och samspel. Jag tycker att klassrumsfrågan är en mycket viktig fråga. Jag har hur många tankar och idéer som helst. Genomtänkta. Jag vet vad jag vill skapa med vårt klassrum.  En större medvetenhet om vilka rum vi ska vara i för att utbildas och låta bilda oss i.


Anne-Marie

Jag tänker också på de framtidsvisioner jag fick ta del av under mitt möte med andra lärare då vi var inbjudna att ta del av framtidstänkandet, det rumsliga, hos Microsoft, Redmond. Kommunikation kräver rum.

DN - Insidan - 12 januari 2009 artike av Gunilla Eldh.


Kommentarer
Postat av: Marie

Kanske ska det inte längre heta klassrum - det ska kanske heta läranderum istället .... lär - ande - rum - En plats där lärande och ens innersta tankar och funderingar äger rum. Inte rum som lokal utan ett utrymme där det skapas ... nej nu blev det lite väl flummigt

Postat av: Marie - lärarstudent

Du inspirerar mig!

Tack

2009-01-13 @ 10:29:51
Postat av: LenaA

Å andra sidan är klassrum också ett ord som talar om att det är en plats för klassen. Hur det sedan ser ut är väl en annan sak. Klassrum är fint tycker jag, där är man tillsammans kanske, tar hand om varandra och så där.



2009-01-13 @ 12:52:46
Postat av: Lenox

Jag tänker att det är intressant att läsa om något vi diskuterar mycket där jag arbetar. Vi diskuterar kring lärande miljöer och att forma rummet efter barnet och det sociala samspelet dagligen. Fördelen hos oss tror jag är att vi har en väl utarbetad arbetslagstanke, där vi har olika ingångar och synsätt och att vi får möjlighet att bolla med varandra hela tiden.

2009-01-13 @ 15:39:23
URL: http://paforskolan.blogspot.com
Postat av: Kersti

En speciell utmaning är att skapa rum för dem som inte klarar av att arbeta när man är många tillsammans. Min vision, ett stort rum och i anslutning till det många mindre där man kan vara två och två eller tre och tre. Rum med plats för rullstolen och den personliga assistenten men nära det stora rummet. Väggar man kan flytta efter behov. Många av "mina" barn behöver lugna miljöer med lite stimuli och enskildhet för att klara av att lära. Men så är i alla fall inte dras skola byggd. Vi försöker hitta rum i rummen men det är svårt att få till det.

2009-01-13 @ 20:07:30
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Cicci

Så intressanta tankar du för fram. Jag möblerar ständigt om borden i mitt klassrum. Kanske blir det lättare med dina tankegångar som bas.

Tack för att du väcker tankar hos mig.

2009-01-13 @ 20:56:59
URL: http://ciicciiha.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback