HÄLSA PROFESSORN!

... att lärarens auktoritet ligger i att ha klassiskt kunskapsöverläge. Kunskaper måste lärare ha - det är väl alla vid det här laget överens om - men i dagens gravt digitaliserade samhälle räcker inte den klassiska kunskapen på långa vägar, den som har i långa stycken passerats av den digitala informationstillgängligheten. Frågan om vad vi ska mena med kunskap är mer akut idag än kanske någonsin tidigare. (citat Kroksmark)


http://blogs.hj.se/krto/2009/01/06/en-hallbar-lararutbildning-sou-2008109-ii/
Läs här - skriv en kommentar också. Det är alltid roligt när läsare gör det.
Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Jeanette

Jag skulle vilja rekommendera en bok jag håller på att läsa: "Att göra tänkande synligt" av Arevik och Hartzell. I den beskriver man en praxismodell för undervisning där tre olika nivåer ska ingå: den konkreta upplevelsenivån (undervisningsfokus på bl.a. upplevelser och att göra saker), den språkligt beskrivande nivån (bl.a. fakta, stoff, beskrivningar och reproduktion) samt den språkligt abstrakta nivån (fokus på bl.a. språk, tänkande och undervisningsinnehållets kvalitativa aspekter)De här nivåerna ska enligt författarna samverka i undervisningen. Det är ett Vygotskij inspirerat tänkande och mycket intressant läsning. För vad är kunskap? Det är inte bara fakta och reproduktion, det är så mycket mera! Jag vill gärna tacka för en härlig blogg, som jag lär mig mycket av och får en massa nya tankar ifrån! Jag går själv lärarutbildningen och känner att jag har stora utmaningar framför mig - men det ska bli spännande!

2009-01-07 @ 22:40:35
Postat av: Anonym

Tack för boktips. Den ska jag läsa. Bra med medveten undervisning vilket innehållet i boken pekar mot. Tack också för omtanken om min blogg. Du är välkommen att ge mer gensvar här - sprida boktips! I all vänlighet Anne-Marie

2009-01-08 @ 06:43:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback