FÖRBEREDELSER



Förberedelser är inte det som syns utanpå, alla pappershögar, elevarbeten, teckningar och böcker. Förberedelser är det som sker innanför den som förbereder. Jag kan förbereda mig inför skolstart, föreläsningar, inför det mesta jag har att förbereda min inför om jag får göra det på mitt egna vis. Oftast handlar det om att jag får gå omkring och tänka. Jag städar kanske, plockar upp strumpor som hamnat fel, rättar till skor i rader, plockar med böckerna, diskar, får ett ryck och vips är badrummet skinande blankt men - av allt detta yttre görande handlar allt om den inre förberedelsen. Det syns inte när man tänker. Men det är i tänkandet som allt arbete sker.

Jag fungerar så här - jag undrar hur eleverna fungerar?
Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Marie

Jag förbereder mig också - jag lär mig nytt. Läser "Från Vygotskij till lärande samtal." Jag funderar, antecknar, reflekterar. Jag vill vara/bli en Vygotskijinspirerande/inspirerad pedagog. Jag tror och hoppas jag är på god väg ...

Postat av: Anonym

Det är bra Marie, Du har läst mycket denna julhelg. Anne-Marie

2009-01-05 @ 13:09:56
Postat av: Anonym

Hej - kom någon gång då jag föreläser. A-M

2009-01-05 @ 13:10:52
Postat av: Marie

Jag kommer gärna! Hur får jag reda på när och var du föreläser?

2009-01-05 @ 15:59:56
URL: http://www.opedagogen.blogspot.com
Postat av: Znogge

Jag fungerar på samma sätt när jag förbereder mig! Ganska spännande egentligen hur vissa uppslag bara kan dyka upp...



Just nu börjar jag i alla fall förbereda mig mentalt på en ny termin. Brukar kännas ganska inspirerande och hoppfullt!

2009-01-05 @ 16:22:29
URL: http://znogge.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback