VÄRNA FRAMTIDSFRÅGORNA

Lärare möter Sveriges framtid varje dag i klassrummen.
Framtiden visar sig i elevernas ansikten.
Vi kunde se skolans rum som en utsiktsplats.
Ett fönster mot framtiden.




Har vi råd att bemöta dessa människor med lärande återhållsamhet?

Har vi rätt att tysta dem som ska orda om demokrati och tala hållbar utveckling om 20 år?

Bör vi inte fråga dem vilka redskap de behöver här och nu för att ordna världen då och sen?

Har vi inte skyldighet att bejaka elevens motivation där den syns och där den visar sig?

Och bör vi inte fråga dem om de redskap de använder idag och vilka de tror sig använda i morgon?

Hur utveckla ett här och nu och förbereda för då och sen?

Vad och hur gör vi med vårt förvaltande just idag?

Hur syns vår nyfikenhet på det som ska komma?

Hur kan vi rusta, värna och utveckla så att individen här framför oss har redskap, mod och vilja att beträda världsliga arenor?

Hur ser vi på skolan om tre år?

Hur är utvecklingen vid skolan om 5 år?

Vad vet vi om skolans uppdrag om 10 år?

Hur ser vi på lärandet i morgon?

Anne-Marie


Kommentarer
Postat av: LenaA

Vet du Anne-Marie, att det här diskuterade vi under ett seminarium idag. Någon kände att det fanns brist på inspiration/inspiratörer på lärarutbildningen och jag var tvungen att nämna ditt namn. För så har det varit under en rätt lång tid nu. Tror kanske att du får fler läsare snart.



Nu kommenterade jag inte så mkt det du skriver just nu, men jag läser och tar med mig.

2009-02-17 @ 13:51:45
Postat av: Anonym

Jag tackar för det. Jag vet att jag skulle kunna sätta sprutt på er, inspiration och lärarkraft, det är vad jag vill åstadkomma. Passion för yrket om man fick uttrycka sig i slogans. Allt gott, A-M

2009-02-17 @ 21:07:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback