FANTASTISKA GENSVAR PÅ UNDERVISNING




Detta arbete är det vackraste jag vet, elevens självständiga arbete ÅRSKURS FEM:

Detta ser jag:
FÖRMÅGA ATT JÄMFÖRA
KRITISKT GRANSKANDE
IFRÅGASÄTTANDE
MINNESFÖRMÅGA
VILJA OCH MOTIVATION
UTHÅLLIGHET
VILJA ATT LÄRA
LÄSFÖRSTÅELSE
NOGGRANN LÄSNING OCH SIFFERMINNE
ÄMNESÖVERSKRIDANDE - HELHETSSYN I LÄRANDET
MATEMATIKTEXTEN BETRAKTAS SOM TEXT OCH ÄR INNEHÅLLSBÄRANDE

Detta har jag (läraren) gjort:
UNDERVISAT och MODELLAT det som eleven har visat prov på.
Jag inser också att skillnaden mellan SO-boken och matematikbokens höjdbeskrivningar av Kebenekajse.

VAD UTVECKLADE VI TILLSAMMANS EFTER DENNA UNDERSÖKNING SOM ELEVEN GJORT HELT SJÄLV:
1) Kontrollerade hurvida matematikboken är en källa till kunskap - att matematiktexten är en värdefull text - alltså diskuterade vi hur eleven uppfattade matematikbokens text
2) Närmade oss begreppen erodering.
3) Studerade tryckår i böckerna och diskuterade ifall det var sannolikt att ett berg kunde erodera på de år som utgjorde skillnaden mellan tryckåren
4) Kom in på vilken teknik man har att använda sig av - och utvecklingen av tekniken.

VIDARE UTVECKLING AV FRÅGESTÄLLNINGARNA
5) Hur mäter man ett berg?
6) Varför ska man mäta ett berg?
7) Vem mäter berget?
8) Var börjar ett berg? Var slutar det?
9) Vad är ett berg?

FRÅGOR SOM LÄRAREN BÖR GRUBBLA PÅ?
Vad är en matematiktext?
Hur betraktar eleven matematiktexten?
Vad är en faktatext?
Hur läser läraren matematiktexten?
Hur behandlar läraren matematiktexten?
Hur medvetandegör vi matematiktextens kvaliteter?
Hur genrebedömer vi texterna?
Hur undervisar vi om text?


Ja, så ungefär!
Det är roligt att problematisera lärande och lärande texter!
Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Katariina

Det här är så fantastiskt att jag ryser!

2009-02-05 @ 22:33:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback