På begäran så skriver jag om MÖSSA och KEPS



Jag reste en kort tur i en buss. Jag skulle åka skidor. Bussen delade jag mest med unga killar. Alla killar var noga med sitt yttre. Håret var jätteviktigt. Vad man hade på huvudet likaså. Jag studerade killarna under resan. Och jag såg något som jag inte ville inkräkta på. Deras förhållande till mössan, kepsen, och håret. En kille skulle byta från mössa till hjälm, och han lyckades med konststycket att ta av sig mössan utan att visa håret och samtidigt klä på sig hjälmen. Det var ett konststycke. Hur jag ska förstå detta med huvudbonad är inte viktigt. Det viktiga är att det är så avgörande för en kille.


Jag har packat ihop min sons saker. Han har själv packat ihop sina värdefullaste saker. Hans kepsar ligget i en speciell låda. Den är markerad som om den vore av glas. FÖRSIKTIGT står det på kepslådan. Kepsarna är omsorgsfullt nedlagda, vikta på kepsvis och med sådan omsorg att jag förstår att detta inte är vad som helst i min sons liv. Det är hans kepsar!

Jag tänker på mina elever i skolan. De är duktiga, ordningssamma, sitter försjukna över böcker, drömläge helt enkelt. De har sina mössor på sig. Inte alla, men en del. Den är svår att få av. Jag vet att jag kränker dem om jag försöker. Jag försöker inte. Jag är inte av manligt kön. Jag är kvinna. Jag vet inte riktigt vad det är jag gör då jag kräver av en pojke att ta av sig det han har på huvudet. Jag tror inte att jag gör annat än att markerar min makt. Jag har inget behov av att markera den makten.

Jag tänker - jag är intresserad av det som sker inne i huvuden på de som har keps, mössa och något på huvudet. Men jag känner ständigt pressen på mig att säga att de inte får. Idag gjorde jag det. Bad mina killar att ta av sig sina mössor. Det var svårt för mig att göra det. Inte svårt för dem att  göra som jag bad dem. De är inga busar, de är inga bråkstakar, de är bara vanliga killar, som ordnar med sitt hår, som använder frisyrgele, som donar med sitt yttre. Vad och varför är det så provocerande för vuxenvärlden att killar bär något på huvudet?

Mina elever såg frågande på mig. Jag insåg genast att jag höll på att införa en riktig konflikt. Den var jag inte intresserad av att ha. Mina elever tar genast av sig om jag säger till dem. Så är vårt förtroende. Det har inget med makt att göra. Det har med respekt att göra.


Flickor donar också med sitt yttre. Men där säger vi nästan ingenting. Om vi lärare är kvinnor, så tror jag att vi ser oss själva i våra flickelever. Men någon rättvisa i klassrummet är det inte. En kille får höra vad han inte vill höra - TA AV DIG MÖSSAN! INGA KEPSAR HÄR!


Jag brukar aldrig bråka om mina elevers kläder. Men jag bråkar med dem genom frågeställningar, moraliska funderingar och etiska dilemman - det stör det som finns där innanför mössan - ja... hjärnan!

Detta tänk gör mig inte till en slarvig lärare, en lärare som inte bryr sig om ordning och reda, en lärare som inte har några tankar kring hur man är mot varandra, en lärare som inte diskuterar keps, mössa, mobil... och jag tänker på de arbetsplatser jag varit på ... kreativa platser där man sitter i kostym... och keps. Dessa tre sista rader är ett slags försvar till mitt tänk - då jag vet att jag kan komma att bli mycket kritiserad för mitt förhållningssätt.

Jag förvånas ständigt över att diskussionen blir så het kring en mössa, men i övriga pedagogiska frågor så är det mestadels ganska så tyst.


Anne-Marie,

som minns mina första gul-och-blå-jeans som innebar att jag inte kunde sitta i en bänk ordentligt. Jag halvlåg för jeansen var så trånga att sitta i. Men jag pluggade trots mina kläder. Idag är jag lärare i dräkt och kostym. Det passar sig inte för en lärare att ha dräkt. Men jag har det. Jag leker trots mina kläder. Jag springer trots mina skor, Jag är mig själv nog.



Kommentarer
Postat av: musikläraren

DETTA VAR DET BÄSTA JAG HAR LÄST PÅ MYCKET LÄNGE! UNDERBART! JAG MÅSTE SKRIKA LITE, AAAAAAAAAAAAAAAAAAH!



en fråga bara: hur är reglerna på skolan? hamnar du inte i konflikt med de andra lärarna om de vill ha andra regler?

Postat av: Anne-Marie

Kepsen är en konflikthärd. Jag tror mig respekterad för det jag tycker - trots oliktänkandet i frågan - i min skola är det väldigt högt i tak tycker jag. Vi har en mycket god barn-och ungdomsyn tycker jag. Men visst - kepsen är keps! Och frågan är het överallt. Jag tror det är för att kepsen och hur vi lärare respekterar eleven syns i vår hantering av huvudfrågan keps... och vår makt att ta av den. Anne-Marie

2009-02-02 @ 23:13:50
URL: http://annemariekorling.blogg.se/
Postat av: SA

Det ska bli intressant och se om det här inlägget engagerar och får fler kommentarer än när du bjuder på virtuella kakor.

Jag hoppas på det, men jag är inte säker.

2009-02-03 @ 00:18:09
Postat av: LenaA

Var kommer det ifrån, det känns som en förlegad regel att inte få ha mössa inomhus, när vi VET vad det handlar om för eleverna. Jag tycker inte om det.

2009-02-03 @ 06:07:40
Postat av: Anne-Marie

Jag vet bara att håret är absolut en känslig fråga. Killar som inte har något på huvudet, ägnar stor omsorg om hur de ser ut i håret, det är frisyrgele, det är noga, noga. Jag minns då mina söner stod framför speglarna och fixade med håret - det tog lång tid - frisyrgelen och hårfettet gick åt som smör - och som kronan på verket trycktes kepsen ned över alltsammans och du nåde om jag rättade till mössan eller pussade i pannan så att luggen blev flyttad, och ve och fasa - om jag ruffsade om i killarnas hår. Flickor bryr sig också - det är mycket vikig fråga för alla. Vi lever i tider av kepsar. Vad ska vi göra... hindra pedagogikens viktigare frågor på grund av en sak PÅ huvudet? Anne-Marie

2009-02-03 @ 07:15:54
URL: http://annemariekorling.blogg.se/
Postat av: Magda

Ah... dessa kepsar. Jag är civilt olydig och ber aldrig mina elever ta av sig kepsar/mössor. Jag är ju o c k s å intresserad av det som finns innanför den där huvudbonaden och har då aldrig märkt att kepsen lyckas hindra det från att visa sig. Däremot skulle en uppmaning att ta av kepsen kunna göra det. Det handlar om integritet och att få vara den man är - vilket uppenbarligen manifesterar sig i keps och frisyr för många killar, och i Fin Fredag (kanske med slips och undergroundkängor) för t ex mig...

2009-02-03 @ 07:46:32
URL: http://www.welldyermaker.blogspot.com
Postat av: Connie

Är kepsen, mössn eller slöjan ett hinder för inlärning? man skulle kunna tro det när man är ute på "fältet" . men varför är detta så hett? respekt...för vem ... Vem ska respektera mig om jag inte visar respekt tillbaka. Förbudet är ett

demokratiskt beslut vi är satta följa är en variant jag hört. (obs! ej att förväxla med elevdemokrati) En annan är: det är inte mina regler men...

Den allra härligaste är ändå...Hur skulle det se ut om alla hade.....? Ja, hur skulle det se ut... ? vilken härlig bilduppgift! Det känns som om den skulle passa i ett Körlingskt klassrum..

2009-02-03 @ 08:25:05
Postat av: Camilla

Jag skakar på huvudet. Jag förstår inte. Orka bekymra sig!! För en keps. Förlegad regel, skriver LenaA. Är det så enkelt? Arbetar själv tillsammans med en erfaren och i övrigt klok pedagog (och som jag gillar mycket), men som i kepsfrågan är högst fastlåst i sin ståndpunkt. Inga kepsar/mössor här! Konflikten är ett faktum.



Kan bara inte förstå... (önskar att någon "av-med-kepsen-lärare" ville ge sig in i debatten och hjälpa mig till insikt)

2009-02-03 @ 08:50:03
Postat av: Karin

Håller med om om att keps inte är ett problem!



Jag vill berätta en liten gullig grej som kan vara intressant ang slöjdebatten. Jag har förstått att det finns de som tror att flickor får svårt att HÖRA om de bär slöja över öronen. Min flicka som är fem år skulle ALDRIG riskera att inte höra ordentligt. Att "tjuvlyssna" är en favoritsysselsättning. På senare tid har hon börjat trixa med ett stort hårband som är sytt som en lång tub och kan fungera som halsband, mössa, pannband...osv.

Det senaste är att hon trär hårbandet runt halsen och sedan drar upp den i nacken fram över pannan - det ser exakt ut som en sjal som muslimska flickor/kvinnor bär.



Min femåring är otroligt vacker i denna huvudbonad och hon får VERKLIGEN INGA PROBLEM MED HÖRSELN!!



Så då undrar jag även varför sjal skulle vara något problem.

2009-02-03 @ 15:46:24
Postat av: Nabil El Alaoui Sossey

Mycket bra skrivet. Funderat på att skriva en bok?

2009-05-22 @ 16:40:44
URL: http://www.nyabella.se
Postat av: Felix

Haha får ångest nu när jag startat en butik som endast säljer mössor, men det är bra skrivet.

/Felix

2009-12-09 @ 19:54:01
URL: http://www.manky.se
Postat av: Ströbaek

bra skrivet...



Hittade pga att jag letade efter ursprunget. Det som säger att man inte ska ha huvudbonad inomhus.



Än så länge har jag inte hittat det.

2010-01-26 @ 22:24:17
URL: http://strobaeksblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback