LEKTIONIDE SVENSKA



I min lilla fyra arbetar vi mycket med det svenska språket. Här har vi arbetat med den bok jag högläser ur; Eddie och Maxon Jackson av Viveca Lärn Sundvall. Eleverna har genom högläsningen och genom att jag medvetet ber dem ständigt fundera över vad alla ord som - de, han, hon, deras - egentligen syftar till. Detta gör vi muntligt. Denna vecka har vi lagt oss i författarens han, hon, det, deras och funderat skriftligt över vilka ord som de syftar till. Det blir mycket diskussion - och den diskussionen är högst språklig och muntlig. Eleverna tar därmed orden i sina munnar. Det är precis som det ska vara.

Gör så här:

Undervisningen är generell och fungerar i alla stadier och i olika språk.
Syfte: att studera språket och hur det byggs upp samt att ta orden i munnen, läsa och uttala den skrivna texten. Syftet är också utveckla samarbetet med författare, elever och texter.

1) Var medveten då du som lärare läser högt. Modella själv genom - read-out-think-out - hur du som lärare tänker och hur du kan härleda till det ord eller namn som författaren avser att ersätta med de, dem osv.

2) Låt eleverna komma in i processen - fortfarande muntligt - och i gemensamhet med läraren och texten - muntligt få fundera kring varför vissa ord ersätts. Vi prövar att läsa meningarna med flera alternativ.

3) Ta en kopia ur en sida ur den bok du högläser ur. Jag förstorar min text en aning - den är 25% större än originalet.


4) Låt eleverna arbeta två och två, vilket i  princip betyder att du tillåter dem prata om vad det gör tillsammans med en annan elev. Låt dem pröva hur de ska gå tillväga.


5) Eleverna ska läsa igenom texten högt för varandra (det är obligatoriskt i min klass - alla texter ska muntligt uttryckas - och därefter ringa in de ord som ersätter andra.


6) Skriv i marginalen.


7) Återkoppla och läs texten tillsammans.

8) Utvärdera! Vad har vi lärt oss.



Anne-Marie,

som under detta arbete ska utveckla elevernas självständiga skrivande i samma riktning.

Kommentarer
Postat av: Marie - lärarstudent

Jag har en fråga.

Läser du hela kapitlet innan ni pratar om texten och orden? Eller stannar du upp i högläsandet hela tiden för att diskutera ord och textuppbyggnad?



2009-02-04 @ 06:57:45
Postat av: Anne-Marie

Se undervisningen som en generell lärartanke. All text funderar jag som lärare kring. Det är inte ett undervisningstillfälle - det är ett ständigt område för undervisning. Så tänker jag. Om jag funderar högt tillsammans med mina elever gör jag dem medvetna. Det är för att jag är medveten som de blir medvetna. Jag gör pauser och funderar där jag tycker det är adekvat. Högläsningen ska inte belastas med för mycket avbrott. Däremot ska högläsningen bidra till språkutveckling på alla plan.

Anne-Marie


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback