INTRESSANT I LPO´94



I en närstudie av vår läroplan finner jag detta (alla versaler har jag lagt till - liksom för att spränga in betydelsen av orden):

Skolans uppdrag att förmedla kunskaper FÖRUTSÄTTER en AKTIV DISKUSSION i den enskilda skolan om kunskapsbegrepp, om vad som är viktig kunskap IDAG och i FRAMTIDEN och om HUR KUNSKAPSUTVECKLING sker. Olika aspekter på kunskap är naturliga UTGÅNGSPUNKTER i en sådan diskussion.

Kunskap är inget entydigt begrepp. Kunskap kommer till utryck i olika former - såsom fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet - som förutsätter och SAMSPELAR med varandra. UNDERVISNINGEN FÅR INTE ENSIDIGT BETONA DEN ENA ELLER DEN ANDRA KUNSKAPSFORMEN.

Ja!
Jag har en plan,
Läroplan!

Anne-Marie

som stilla undrar hur levande denna diskussion är vid era skolor?

Kommentarer
Postat av: Marie

Inte alls levande - alldeles dödstyst


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback