INTRESSANT I LPO´94

I en närstudie av vår läroplan finner jag detta (alla versaler har jag lagt till - liksom för att spränga in betydelsen av orden):
Skolans uppdrag att förmedla kunskaper FÖRUTSÄTTER en AKTIV DISKUSSION i den enskilda skolan om kunskapsbegrepp, om vad som är viktig kunskap IDAG och i FRAMTIDEN och om HUR KUNSKAPSUTVECKLING sker. Olika aspekter på kunskap är naturliga UTGÅNGSPUNKTER i en sådan diskussion.
Kunskap är inget entydigt begrepp. Kunskap kommer till utryck i olika former - såsom fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet - som förutsätter och SAMSPELAR med varandra. UNDERVISNINGEN FÅR INTE ENSIDIGT BETONA DEN ENA ELLER DEN ANDRA KUNSKAPSFORMEN.
Ja!
Jag har en plan,
Läroplan!
Anne-Marie
som stilla undrar hur levande denna diskussion är vid era skolor?
Kommentarer
Postat av: Marie
Inte alls levande - alldeles dödstyst
Trackback