FRÅGA - HUR VÄRDEGRUNDAR MAN?

Hej Anne-Marie!
 
Jag läser din blogg så gott som dagligen, den väcker alltid tankar hos mig och får mig att fundera på saker som många gånger är självklara.

/..../ Jag undervisar i åk 5.
 
På vår skola har det just nu uppstått ett problem, egentligen är det inget problem för oss som arbetar i åk 5, men andra lärare tycker det är ett problem.
 
Vi tycker om att göra saker med våra elever /..../. Bland annat var vi en hel dag på äventyrsbadet, vi var i /.../ på en stor schackturnering, vi åker till /.../ på lördag och är med på en TV-inspelning.

Men det handlar även om små saker, vi köper glass med eleverna, vi bakar med eleverna och det som tog skruv och som fick de andra lärarna att bli upprörda var att vi lät eleverna vara inne när det snöade en dag, det var snöbollskrig ute och för att få lite lugn och ro lät vi de som ville vara inne på rasten vara det.
 
Jag diskuterade då med min chef (rektorn) om pedagogernas värde grund på skolan. Det står så fint att "vi ska ha en värdegrund-gemensam grundsyn". Men det har vi inte. När jag ser andra skolor vad de skrivit och värdegrunden formulerar alla sig på samma sätt, men jag hittar ingen direkt som skriver HUR man gör.
 
Jag kom då att tänka på diskussionen om keps på / keps av som fanns på din blogg. Där jag anser att om jag har ett "klimat" i klassrummet där kunskaperna står i centrum och där jag ser att "mina" elever når kursplanernas mål med eller utan keps, med eller utan glass, med eller utan resa till Göteborg, då är jag på rätt väg.
 

Så, hur går man tillväga att få en gemensam värdegrund bland pedagogerna på skolan?
 
Hälsningar




Hur värdegrundar man?
Jag tänker så här.

Värdegrunden är inte ord. Värdegrunden är praktiken. Värdegrunden ska genomsyra allt. Det är vackra ord men för att värdegrunda måste man alltid diskutera vilka värdegrundstankarna är.

Varje lärare har en skyldighet att verka för att läroplan och barnkonvention genomförs i praktiken. Varje lärare ska därför utveckla ett personligt förhållande till de dokument som omsluter uppdraget att vara lärare. Det går inte att applicera ord till en person som aldrig får pröva att ta orden i sin mun, omsätta dem i egen handling, bli medveten om hur det egna personliga förhållningssättet präglar uppdrag och gemensam värdegrund. Vi måste alltid ställa oss frågor:

1) Hur tänker jag i denna fråga, vad behöver jag för kunskap för att utveckla min medvetenhet kring denna frågeställning?

2) Hur, vad, varför och när är pedagogiska frågeställningar som kräver en aktivitet av läraren och lärarkåren tänker jag.

3) Lärarens uppdrag och elevens lärande rättigheter är intimt förknippade med varandra. Men hur, varför, vad och när? är en utvecklingsfråga hos läraren och lärarna som grupp?

4) Jag tycker att vi alltför sällan diskuterar framtiden i våra frågeställningar. Pröva att applicera dagens tänk på framtiden; Vad har vi för ungar om tre år? Vad behöver dessa barn om tre år? Hur ser världen ut om tre år? Hur verkar vi i dagsläget för att skapa rimlighet i framtiden? Hur ser vi på barns behov idag? Vad måste vi värna om så att vi har trygga, starka och självständiga tänkare i framtiden? Vad är lärarens uppdrag nu och imorgon?
 
5) Varje dag bör vara en dag med reflektion och tänk - vad kan jag förändra i mitt lärande uppdrag och vad har jag för stöd i läroplanen för det jag tänker genomföra, utveckla och pröva?

6) Läraren har till uppdrag att vara medveten om sitt lärande uppdrag. Lärarens roll har alltid varit viktigt, och det gäller idag och i synnerhet imorgon. Men yrket behöver omslutas med massor av pedaogiskt tänk.

7) När visionerar lärararna? Hur ser varje lärares vision ut - hur ser lärarens vision ut... strävansvisionen och diskussionen välkomnar jag.

Ja, så här ser jag på det!
Jag ser allvarligt på värdegrund, lärarens profession och elevens rättigheter!

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback