FÖRHÅLLNINGSSÄTT TILL ALL TEXT
Det kan vara bra att ha detta lärande förhållningssätt.
Om jag som lärare modellar att jag funderar över matematiktextens innehåll eller vilken information jag får av engelska texten så håller jag rätt fokus in i vad en text är för något. Texten bör aldrig vara så platt att den inte tillåts komma ut med sin information. Jag säger ibland till mina elever:
- Strunta att det är engelska, ta bara reda på vad författarna vill säga med texten!
Det brukar vara tillräckligt för att eleverna ska ge sig i kast med nästan vilka texter som helst. Och mycket ofta får de ut informationen. Vilket är syftet med att vi ska lära oss engelska och att räkna med ett innehåll.
Anne-Marie
Jag läser, lyssnar och tar dig på orden...
Bokens alla krångliga, konstiga, krumelurande ord ställer till det för henne där hon sitter med texten framför sig. Det går inte att ta miste på att hon kämpar. Hon vänder och vrider på orden i boken och försöker tappert förstå vad texten och författaren vill säga henne. Plötsligt är det som om något får henne att titta upp, något som får henne att lystra till. Ser hon något? Hör hon något?
Hon fnissar lite tyst. Tittar upp och nickar sedan sakta, som om hon besvarar någon som just tilltalat henne. I nästa sekund ljusnar hennes blick. Hon tänker. Hon påminner sig något. Hon hör någons ord inom sig.
- Strunta i att det är engelska, ekar Anne-Maries röst i hennes huvud när hon tragglande försöker förstå boken hon håller i sin hand.
- Strunta i att det är engelska!!
Och faktiskt, så sakteliga kommer innehållet emot henne. De möts där någonstans på halva vägen och någonting tycks hända. Det fladdrar till i hennes huvud. Hon ler.
- Aha, utropar Camilla lite förvånat. Var det inte svårare än så.
... och plötsligt känns dagens uppdrag genast mycket enklare.
Tack, tack!
Ditt gensvar är så vackert, så vackert. Jag läser och får tårar i ögonen... tänk...och du... du klarar det. Anne-marie