FOLKSAGAN och TÄNKANDET



Jag har alltid läst folksagor för mina elever. Denna vecka har jag läst två folksagor för min klass. Berättelsemönstret i sagan skapar omedelbart aktivt lyssnande. Mina elever lyssnar med en helt annat intensitet upptäcker jag.


Jag har denna vecka läst PRINS HATT UNDER JORDEN och DET SVARTA SKRINET OCH DET RÖDA.

Eleverna diskuterar och funderar. Dygderna i den sistnämnda handlar om hur vi är mot varandra, hur vi klarar av att utsättas för prov där uthållighet och vilja är avgörande för hur vi lyckas, hur vi respekterar saker och ting, hur vi är mot äldre och hur vi lär av dem som vill lära oss. Det svarta skrinet och det röda handlar om hur vi kan göra val, och hur våra val inte kan handla om att vi roffar åt oss, tar mer än vad vi behöver, utan tar så att det räcker för andra, de som kommer efter och de som en gång kom före oss. Aldrig tidigare har jag känt att folksagans har så mycket att säga oss.

Anne-Marie,
som absolut inte berättar sagans skatt - eleverna diskuterar sig in i berättelsen och översätter den till sin egen verklighet - för sådan är styrkan i folksagan.

Kommentarer
Postat av: Mats

Nu blir jag riktigt avundsjuk - saknar de där förtrollade stunderna och bråddjupen där barnen liksom försvinner in i något.



Vad var det Einstein sa till mamman som ville göra sitt barn intelligent:

- Läs sagor, sagor och sagor...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback