BILDANALYSEN

En undervisningsform som inte endast ska omslutas av bildämnet är bildanalysen. Bildanalysen ska synas i samtliga ämnen. Jag brukar ha två ingångar i bilden, illustrationen och fotografiet:



1) Vad ser du?

Detta är ett slags objektivt betraktande. Vi sätter ord på det vi faktiskt ser. Dessa ord blir vårt kollektiva ordförråd. Det betyder en inbjudan att tala om bilden med flera språk. Det är tillåtande att sätta ord på bilden, oavsett språk. Detta faktiska är svårt. Vi kommer mycket snart in i subjektiva funderingar kring vad det är vi tror oss se.

2) Vad tänker du kring bilden, vad tror du om bilden?
Här talar vi om vad bilden genererera för tanke, vad som händer med vår fantasi då vi tittar på bilden. Detta samtal leder oss in i våra egna föreställningar och breddar bildens motiv. Det inre, det kreativa blir synligt.

3) Vad säger illustratören och författaren ihop?
Då vi givit ord till det vi faktiskt ser och sedan aktiverat våra föreställningar och fantasi är det bokens avsändare som får berätta, vi öppnar för läsande och nytt betraktande av illustrationer och bilder - in i nästa uppslag med andra ord.


Denna undervisning är muntlig, ordig och mycket rik på det egna. Undervisningens tydliga fokus skapar lärande gemenskap. En elev utbrast; ÅH, NU FÅR JAG TÄNKA MED MINA ÖPPNA TANKAR!

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Kersti

Jag tänker med munnen. Den ser så god ut. och härligt onyttig. Vad tänkte fotografen och vad ville hon med bilden. Bjuda barnen på en fika kanske?

Postat av: LenaA

Vackert och fantastiskt att använda i undervisning. Men visst är det en mazarin?

2009-02-10 @ 21:28:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback