Vad är god undervisning?



Jag fick en fråga av en högt uppsatt person inom skolfrågor - Vad är god undervisning?


Frågan var bra. Är bra! Riktigt bra!

Bara detta att få en fråga om det som ÄR bra gör ju att man blir glad och mer inspirerad.

Men det hemska var att jag märkte att fokus hamnade på innehållet i  undervisningen, glädjen över yrket och viljan att från min sida nå eleverna på samtliga elevers villkor. Det kändes på en gång som en otillåten sak - den att tala om sig själv, sin undervisning och de framgångar man själv upplever då undervisningen är just god. Lärarens espri, nyfikenhet och berättarförmåga och eleverna som man då vet... för stunderna är magiska... är med och mycket, mycket engagerade. Då...


men ... då måste man våga tala fritt om sig själv, sin lärarroll, sin undervisning... och det är vi inte vana vid i Sverige. Vi måste våga erkänna våra kompetenser inom yrket, stå för dem, och dela med oss då undervisningen är god.

Det finns en Jante i oss själva.
Och Jante har ingenting i en skolmiljö att göra.

Anne-Marie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback