Vad är ämnet svenska? frågar jag




JAG PRATAR MED TVÅ GYMNASISTER:

Vad är innehållet i ämnet svenska:

- Det är jättesvårt att svara på.... det är lättare om du frågar om engelska och matematik... jag måste tänka.
- Det är lite som historia, man blickar tillbaka och ser hur språket utvecklas, och man lär sig om sina känslor.
- Det är ganska intressant med dialekter... vilket språk man använder... t ex Rinkebysvenska... slang och sånt.
- Det ska ingå i svenskan, det har vi iallafall haft, kunskap om slang.
- Ett öga rött läste vi och den diskuterade vi - han har skrivit på Rinkebysvenska...


Vad tror du att du skulle ha lärt dig från årskurs ett till årskurs nio

- Litteraturhistoria, regler för språket och sånt.
- Det tror jag man ska lära.
- Det sitter ganska bra tror jag, alltså grammatiken. Men jag fattar inte allt om den. Hur man praktiskt ska använda den.
- Det är en del av svenskämnet. Väldigt konkret svenska. Det känns inte så viktigt.  Man ska kunna skriva en text, och uttrycka sig bland människor.
- Jag tror läraren måste säga vad som är för mål med svenskan och vad man ska lära sig som elev.

Om man tar bort svenskämnet vad händer då:

- Folket skulle nog uppfattas som mindre smarta.
- Det är jättesvårt att säga något om svenskämnet... vad är det egentligen.
- Man kan uppfatta hur andra människor är -  man lär sig vara social i sociala sammanhang, så man måste nog ha svenska i skolan.
- Det är viktigt för ens person.
- Man växer som person.
- Vi har fått lära oss om informellt och formellt språk. Man måste ju veta hur man kan prata med en arbetsförmedlare, ex,

Var skriver du i för forum:

- Jag skriver i huvudet. Jag tänker i skriftspråk. Alltså skriver härinne (pekar på huvudet).
- Jag skriver på chattsidor, facebook - jag skriver kommentarer på matsidor. Jag kommenterar vad jag har lagat för recept som jag prövat men jag ändrar - man utvecklar recepten.  Det kan bli en maträtt. Jag har lärt mig det här själv, jag tycker det är kul, jag vill ha kontakt med folk som är intresserade av samma saker som jag själv är.
- Jag skriver dagbok. För känslorna. Nu ritar jag min dagbok. Det blir bilder utan språk.
- Jag skriver inte dagbok.


Vad saknar ni i undervisningen i svenska?


- Fria händer.
- Man ska tänka kreativt. Det borde vara mer kreativt. Det är det inte. Det ska ju vara inspirerande.
- Man vill ju att läraren ska få en att tänka efter som man själv inte kan ta fram själv.
- Man ska få tänka fritt. Man ska få pröva nya saker.
- Man ska få våga.
- Det kan inte vara bara rätt eller fel, man utvecklas inte i det som är antingen rätt och fel.
- Man behöver någon som säger: Tänk på alla konstiga sätt och få ut det yttersta av dina möjligheter.

Kan man bli författare genom den undervisning ni fått:

- Nej, jag vet inte vad kreativt skrivande är. Mina kunskaper räcker inte till det.
- Alla kan bli förrfattare tror jag.
- Klart man kan.
- En författare behöver inte skriva en lång roman, man kan skriva dikt. Svenskämnet ska uppmuntra det.
- Som dina kocklektioner - pröva nytt säger läraren.
- I mina kreativa ämnen ska man tänka utanför boxen, och så borde det svenskämnet också vara. Det är för mycket bestämt i svenskan.
- Det finns ingen frihet inom ämnet. Det här ska du göra, det här ska du göra. Man prickar av uppgifterna. Man får aldrig brainstorma i svenskan. Man jobbar för att bli klar.
- Man måste få kommentarer på det man skrivit, man måste få konstruktiv kritik. Det räcker inte med ett bra och ett utropstecken, man lägger ned tid utan att få ett verkligt gensvar. Man har bara gjort uppgiften.
- I mina bilduppgifter får jag pröva. Jag skulle vilja ha det i språkform.
- Min lärare valde en bok utifrån våra intressen. Det kändes som läraren engagerade sig i det man var intressad i. Det kändes väldigt bra.


Ja, vad tänker vi lärare... hur förstår våra elever ämnet, hur förstår vi det?
Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Inga M

Att fråga eleverna är den bästa kompetensutvecklingen av alla för oss lärare! Tänk om vi finge utveckla det "vardagsforskningsarbetet" istället för att dränkas i kvalitetsutvärderingsplanehelvetet anbefallet uppifrån!



Kanske hade vi mer tid till att undersöka elevernas syn på skolarbetet innan vi måste ägna så mycken arbetstid åt detta meningslösa elände. På den tiden låg svenska barn i alla fall bättre till i internationella jämförande undersökningar.



Och märkligt nog hade lärare på den tiden också kortare tid bunden till skolan.



Vore inte fel om man började på allvar utvärdera de senaste årens förändringar i skolans värld.



Vad har lett till förbättring och vad har lett till försämring?

Postat av: Anonym

INGA!

Jag tycker precis som du. Vår kompetensutveckling kan vi göra tillsammans med eleverna och våra dokument. Vi kan inte exkludera eleverna i någonting - om vi gör det - kommer vi inte att uppnå den gemenskap som inträder i det ansvar för utbildningen vi alla har. Eleven också. Då jag frågar elever ser jag också hur väl de har förstått exempelvis läroplanen utan att direkt ha fått ta del av den - utan mer av uppdraget. Samspel måste vara A och O. Det vidgade samspelet.

A-M

2009-08-23 @ 09:13:48
Postat av: Malin

Jag har "klippt ut" och sparat svaren till frågan: Vad saknar ni i undervisningen i svenska?



Klockrent!!!

2009-08-24 @ 20:40:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback