Tillfälligt i Winston Churchills skor



Jag provade ett par skor för herrar. De var från fyrtiotalet. God skinnsula. Välsydda. En aningens förstora. De hade tillhört WInston Churchill sa butiksinnehavaren.

- Va, Winston Churchill, sa jag. Så du menar att jag har mina fötter i Winston Churchills skor?
- You sure have... svarade den sjömansklädde expediten trovärdigt.
- Det är ju helt otroligt, sa jag, får jag gå omkring i dem här inne? En liten, liten stund.
- You might, if you don´t tiptoe... you have to put down your feet like you were very heavy...
- Jag lovar, jag lovar... jag ska försöka... är det säkert....Winston Churchills skor?
- Cross my heart! försäkrade den väl pålästa butiksinnehavaren.
- Han som sa; If in hell keep walking? sa jag.
- Sure did, he said....IF IN HELL KEEP WALKING! sa expediten som nu tog fram en tjock historiabok om andra världskriget.
- Det är mitt favorituttryck... jag tänker alltid så. Det är bara att gå. Det är farligast att stanna och vara still. Är man i helvetet är det bara att gå. Winston Churchill manade sina mannar att vara i rörelse. Jag tycker det är så fint. Tror du att han hade de här skorna då? frågar jag så där oskyldigt lekande, jag vill ju gärna att det är så.
- Yes my darling.... yes...

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback