Skolord: Uppmärksamhet



Man kan kräva uppmärksamhet.
Man kan få uppmärksamhet.
Man kan bli uppmärksam på...

Jag gör en ordbokspromenad kring ordet uppmärksam.
Uppmärksam betyder att man snabbt lägger märke till saker och ting. Det handlar också om att medvetet inrikta sin uppfattningsförmåga på något utvalt. Är man uppmärksam på något är man alltså medveten om något.

Uppfattningsförmåga betyder helt kort att man kan uppfatta saker och ting. Uppfatta är att bli medveten och ta emot och bearbeta vissa yttre och fysiska retningar. Det kan vara på sin plats att fråga om man uppfattar saker och ting rätt.

Jag funderar kring ordet uppmärksamhet ur ett skolperspektiv:

I skolan kräver vi ständigt uppmärksamhet från eleverna. Något fokus som vi lärare har valt ut så att eleverna medvetet kan bearbeta detta, göras uppmärksamma på. Kanske är det knepigt att kräva något så stort som uppmärksamhet. Kanske vi ska vända på det hela och tänka att vi lärare bör vara uppmärksamma på hur eleverna tar sig an de uppgifter som kräver medvetet tänk för att bli en lärande process. Som lärare kan man också vara lyhörd för det som faktiskt fångar elevernas uppmärksamhet. Det kan vara en början till den process som skapar möjligheter för det läraren vill och måste fokusera på.

Om man petar i ordet uppmärksam så finner man vilken enormt krav det är att kräva uppmärksamhet av eleven. Den aktivitetet betyder att eleven medvetet ska reagera på de yttre retningar som läraren utsätter dem för. Det kanske snarare är så att den uppmärksamheten skapas om läraren skapar förutsättningar för den. Vilket kan vara en god pedagogisk diskussion. Hur gör vi?

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback