Skolord: Skolutveckling
Ordet S K O L U T V E C K L I N G !
Jag kanske sätter saker och ting på sin absoluta spets när jag säger att jag har tröttnat på det här skolordet.
För mig är skola per definition utveckling. Jag tycker vi ältar ordet skolutveckling utan att riktigt förklara vad vi menar med att det har för innehåll. Själv är jag otroligt långsam i det jag gör med mina elever, inte långsam i mina undervisningar utan mer hur jag tänker och grubblar kring den utveckling som STÄNDIGT sker i mitt klassrum. Det är mitt uppdrag att sätta igång utveckling och försätta ungarna i lärande. Det är ett svårt uppdrag och med ett framåtriktande syfte,dvs utveckling.
Skolan i sin helhet talar alltid om skolutveckling. Jag har hört det sedan första dagen i skolan. Jag mötte det som nyexaminerad lärare. Skolutveckling talade vi om. Vad vi menade sa vi aldrig riktigt, och någon uppföljning av framgångarna som denna utveckling betydde firade vi inte.
Utveckling handlar för mig om att göra mer och medvetet kring det jag har i uppdrag att göra. Jag vill bli bättre på att bedöma rätt, undervisa uppmuntrande och gensvarande, utbilda mig i de ämnen jag har oförmåga i, sitta i pedagogiska diskussioner som ser framtiden och kommer ihåg gårdagen. Jag vill tänka framåt med de medel jag har. Det är utveckling. Det är skola.
Det är som om ordet skolutveckling ställer sig emot något annat - som ett försvar - och den hemska tanken, trots allt jag skrivit, är motsattsordet - stagnation. Jag skulle vilja att skola per definition betydde utveckling. På alla plan!
Anne-Marie,
som undrar om jag ställde till det nu? Och om jag gjorde det - är det så farligt i så fall?
Kommentarer
Trackback