Skolord - Genomsnitt



Om jag gör en ordbokspromenad i ordet "genomsnitt" får jag denna förklaring:

värde som erhållits genom att alla värden (i en viss gräns) adderats varefter summan dividerats med antalet värden varvid resultatet  anses ge en bild  av det  vanligaste eller mest representativa förhållandet

Det slår mig genast att denna långa förklaring är enklare att åskådliggöra i en matematisk form, alltså nästan så att det matematiska språket är enklare. Om inte så ska det matematiska språket och överförandet till matematiken göras så att det blir enklare.

Nåväl - genomsnittet - säger vi ofta. Denna uträkning gör vi oftast för att skapa överskådlighet och berör ofta en klass och dess resultat. Det är en enklare form av generalisering, och den går via siffrorna. Vi behöver genomsnittet tycks det. Men strider inte genomsnittet mot läroplanens intentioner att synliggöra, observera den bestämda formen, eleven. Och tittar man i ett annat dokument - barnkonventionen - så är konflikten ett faktum. Där står det barnet. Också i bestämd form. Visar inte genomsnittstanken också på normtänkandet?

De som presterar utanför genomsnittet, över och under, hur ser vi på dem? Och varför? Och vilken läroplanstanke omsluter den idén?

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Plura

Helt riktigt, genomsnitt räknar man fram för att få en uppfattning om spridningen av ett mätvärde. Det var väl det som relativa betygssystemet handlade om. Hur många står med enafoten i ishinken och hur många står med den andra på spisplattan.



Och det har inget med läroplanen att göra. Den efterfrågar ju hur det pedagogiska arbetet når de uppsatta nationella målen. Och det är något helt annat än genomsnitt.



Skulle man dra slutsatsen i en utvärdering får det bli på följande sätt, giviet att målvärdet inte är ett genomsnitt. Om vi hamnat under: Varför gjorde vi inte det och ställ frågan femgånger för att hitta den verkliga orsaken.



Hamnar vi över: Vad berodde det på? Var målet för lågt? Eller har vi glidit i tillämpningen?



Ja det finns fler funderingar att göra....

Genomsnitt omsluter inte läroplanstanken.

2009-08-12 @ 09:49:26
Postat av: Mats

Jag tycker nog att den skånska betydelsen är bättre

Snitt= snett



Alltså vingt (är det också skånska?)



De som tror på snitt har i min världsbild hamnat helt "snitt och vingt"

Postat av: Anonym

Hej - jag är överens. A-M

2009-08-12 @ 20:33:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback