Sända meddelanden under första världskriget



Min farfar söker sin son. Första världskriget betyder skyttegravar och gränsdragning mot andra länder. Det finns inte många sätt att sända iväg sina ord. Jag blir rörd då jag läser farfars telegram. Kan leva mig in i den långa tystnaden som saknaden innebär. Det är julafton. Ett telefonsamtal är julgåvan denna helg. Jag kan se min farfar, min farmor och några syskon stå tysta vid den telefon som fanns i mina farföräldrars hem då signalen tränger igenom julnatten. Sonen som inte är där utan vaktar någonting någon annanstans ringer hem. Det känns märkligt starkt.

Idag kan ett samtal vara lika väntat, oändligt betydelsefullt, men vi har det i våra dagliga liv. Möjligheten till kommunikation är så enkel. Det som är svårt är att vara så öppen och skör inför det man vill med sitt samtal. Jag vet att ett helt hem andades saknad och hyste stor längtan denna jul 1917. Jag behåller denna historiska text nära min släkthistoria.

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback