Rummet skapar konflikten

I min bokhög denna sommar: OM KONFLIKTER av Lennéer Axelson/Thylefors.

Jag funderar över konflikten lärande och söker en tanke för den. Den här boken handlar om de där konflikterna vi måste ha oavsett vi vill det eller inte, hur vi löser konflikter, möter dem, utvecklar dem, bemöter varandra, bemöter oss själva. Boken tar också upp förutsättningarna för konflikternas goda möjligheter och de gånger då konflikterna förblir olösta.

Många konflikter handlar om de inre och det yttre inom oss människor. Men också om konflikten som uppstår därför att vi trängs, har trånga områden, har en rumslig organisation som främjar onödiga konflikter.

Jag tänker på Lorenz teori om stressen att vara väldigt trängd, och behovet av att skapa utrymme. Man måste det. Jag tänker genast på det lilla rummet där elever tvingas samlas, i alldeles för små kapprum, trånga korridorer, mindre utrymmen att vänta på. Frågan är då om man ska lasta eleverna för detta eller söka organisera så att de slipper utsättas för denna rumsliga påfrestning. Detta är säkerligen inte så enkelt att lösa, men kanske är det viktigt att känna till, och förklara detta för eleverna.

Författarna till boken konflikter skriver:

"Trångboddhet, både privat och på arbetet, leder till stress och sociala konflikter. Barn är ännu mer utsatta under sådana förhållanden på grund av sin begränsade kontroll i situationer. /.../ planlösningar kan öka eller minska sannolikheten för mellanmänskliga konflikter" (IBID s 292)

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback