Rosa och blå barn



Det går så fort då barn blir rosa och barn blir blå.

Det är så enkelt att ge rosa barn rosa fotbollar.
Det går så fort då barn som är blå får blåa nallebjörnar.

Tänk om det är sant att rosa barn inte kan räkna för att de är just rosa barn.
Tänk om det är sant att blåa barn har mer spring i benen än rosa barn.

Jag tror inte det, men man vet ju aldrig.
Vi har nog mer blåa tankar om blåa barn än vi vill erkänna.
Och vi omhuldar nog rosa barn med ett rosa skimmer.

Tänk om en rosa unge har blåa drömmar!
Tänk om en blå unge har rosa känslor!

Det var bara en tanke:
Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: majvor

Och underbart vor om det rosa och blå i vuxnas ögon dog ut och det flerfärgat mönstrade bejakades... för i grund och botten finns inte det enfärgade (det fläckfria?), tror jag.

2009-08-31 @ 12:02:50
Postat av: Emelie E

Hej! Jag tänkte be om din hjälp. Jag såg att du hade skrivit lite om klass skillnader innan.



1. Vad är egentligen klass skillnader, enligt dig?

2. Varför finns klass skillnader?

3. Är klass skillnader ett problem i vårt samhälle?



Det vore kul och se vad andra tycker. Det är till ett arbeta jag håller på medi skolan :) Vore kul om du ville hjälpa till! Emelie

Postat av: Anonym

Hej Emelie,

Det är fint att du frågar, men det du frågar om är stora frågor. Jag vet inte om jag är rädd person att skriva till. Jag är inte kunnig svaren. Anne-Marie

2009-08-31 @ 18:27:44
Postat av: öpedagagogen

Tänk om den blåa ungen har rosa kinder

medan den rosa ungen har blåa kinder.

Då fnissar jag och tänker att den blåa

ungen fått tag på rouge medan den rosa

ungen fick tag på ögonskugga - hihi.

2009-08-31 @ 21:14:11
URL: http://www.opedagogen.blogspot.com
Postat av: Lilla O

Mitt rosa barn är en pojke. Undra om han ändå kommer att lära sig att spela fotboll?

2009-08-31 @ 22:44:59
URL: http://lillaosblogg.wordpress.com
Postat av: Mia

Jag satt i ett väntrum tillsammans med en familj, mamma, pappa, två barn. Flickan var kanske 2 och ett halvt, pojken i fyraårsåldern. Båda hade var sin rosa plastburk med lock i händerna. Pojken var snabbare med att öppna sin burk och fingrade nyfiket på innehållet: en rosa hårsnodd, en rosa borste en rosa anteckningsbok och något mer. han satte snodden om armen och tittade på den. Då tittar mamman medlidsamt på honom och säger:

- Oj då, jag det där kanske inte var något för dig att ha.

Pojken säger inget men tittar länge på sin mamma. En minut senare sträcker flickan fram asken till mamman och säger:

- Tråkig! Uppenbart inspirerad av sin bror.

Då räcker mamman tillbaka asken med orden:

- Men för dig, Sascha, passar ju detta jättebra!



2009-09-01 @ 07:58:53
Postat av: Karin

Och alla lila barn, hur ser vi på dem? Tänk om vi vore färgblinda... (som min pappa som alltid får fråga om han har en svart eller blå kavaj på sig...)

2009-09-01 @ 12:15:12
URL: http://frokenkarin.blogspot.com/
Postat av: Hanna i

Kloka ord i vacker tappning. Tack.

2009-09-01 @ 13:14:07
URL: http://ihannashuvud.wordpress.com/
Postat av: Anonym

Det rosa och det blå har många inneboende nyanser och allt är inte så enkelt som blått och råsa... jag försöker ringa in något - och Mia - du märker ju hur rosa det är för någon som är blå som vill, och den som är blå får inte närma sig det som är rosa... och tvärtom... man kan få undra i färger... ibland tänker jag om bokstäver är rosa och blå också... A-M

2009-09-01 @ 19:42:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback