Jag ska på date!



Det är morgon.
Jag ska på date!
Min vän Lördag frågade ut mig.
Det hände i går då jag snackade lite med Fredag.

Fredag ville åka ut till en öde ö och det kändes en aning för äventyrligt för mig.
Kände mig som om allt av civilisation skulle försvinna och jag skulle behöva bygga upp den själv och ...
Nja... det kändes lagom intressant. Jag är ju ändå beroende av mitt kaffe. Väldigt beroende. Dessutom måste det vara Zoega och Blue Java!

- Får jag ta med mitt kaffe, Blue Java? frågade jag Fredag.

Han stönade så där makalöst primitivt. Det betydde nog nej förstod jag som gör allt jag kan för att förstå andra människor. Även ljud måste man ju tolka. Jag försökte med en annan kaffesort för säkerhets skull men då stönade Fredag ännu mer. Han började tala om blanda bark i mjölet och ... Jag kunde inte hjälpa det men jag märkte att mitt intresse falnade markant och ganska omedelbart. Kaffe är allvarliga saker det. Helst ska kaffe serveras på en bricka och vid sängen. Men det kändes inte som jag kunde föra den diskussionen med Fredag.

Men med min vän Lördag är det annorlunda. Lördag har inga sådana äventyrliga ådror. Nej Lördag vill bara att vi gör det som faller oss in.

- Äh, lägg ned dina planer! Ta dagen som den kommer! Man ska vicka på tårna någon dag i veckan!

- Tårna! Varför talar du om Tårna! Har dom kontaktat dig? frågar jag en aning misstänksamt.

- Alla tår hör av sig för eller senare, sa Lördag. Men du oroa dig inte för tårna. De hänger med oavsett!

- Jo, men mina tår skriver egna sagor. Och de är alltid i strid mot mig! svarar jag och tittar ned på mina nakna fötter.

- Låt dom hålla på! säger Lördag. Du kan väl se till att dom har det bra dom också. Vi kan åka till Dalarö, sitta i båthamnen, slicka i oss fyra glassar och läsa en bok och titta på människor som stressar ut med fart.

- Åh, det låter ju fullkomligt underbart. Jag har precis köpt Psykologisk Tidskrift 2009: 26-27. Den ska jag ta med mig!. Jag köpte den igår för det är en lång intervju med min favoritprofessor Sven-Eric Liedman och han har skrivit så fantastiskt om framtiden och universiteten.

- Men du, ska du djupdyka i litteraturen och inte i verkligheten? säger Lördag och rullar ihop en strandmadrass.

- Näe, jag ska göra bägge delarna, jag får göra som jag vill, jag får dansa på bryggan också... och dyka ned med huvudet förre i det svarta, kalla havsvattnet, svarar jag. Jag tänker göra som det faller mig in. Kanske är det så att jag faller i, fallera! Trallallllaaaa.

- Det är ok. Men gör det iordning nu! manar Lördag. Gör dig lite ... lördagsfin!

Anne-Marie



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback