Kursplanerna...
Kursplanerna för grundskolan har jag läst om och om igen. Jag har skrivit om dem flera gånger. Plockat fram de kompetenser kursplanerna ska ge en elev under sina långa och många år i skolan.
Jag förvånas över att vi ständigt talar om uppnåendemålen och inte strävansmålen. Uppnåendemålen är ju ingenting annat än det lägsta, det minsta möjliga, det är för litet för att vara ett mål. Uppnåendemålet är den verksamhet vi är skyldiga att ge våra elever.
Strävansmålen syns som själva vandringen genom hela skolgången. Finns det en räknare med i strävansmålen för matematiken bör man fundera över hur den kan användas i förskoleklassen. Det är att arbeta med strävansmålen.
Anne-Marie
Vad underbart du uttrycker det.
Låter nästan som en inspektör från Skolinspektionen skulle sagt det. Fast det gillar du nog inte att betrakts som. Men det är just detta skolorna får på tafsen för vid inspektionerna.
Uppnåendemålen är golvet. Alla elever ska dit.....
Men, här har du en målkonflikt mellan Skolverket å ena sidan som säger att det duger med 75 %, eller något sådant, å Skolinspektionen som säger 100 %....
Ska bli intressant att se hur den löses ut. Den som lever får se.
Tills dess bör samtliga lärare inte nöja sig med att bara nå golvet. Kravla upp till taket...eller som sägs ibland klättra på väggarna.....
Hej Plura,
Jag tänker mycket på de uppdrag vi har. Det är nog mer på ungarna och eleverna jag tänker. Det är om dem jag funderar. Uppdraget är oss givet. A-M
Hej Anne-Marie,
Förstår att ditt uppdrag tar kraften i dessa frågor. Men just du är skickad att ha barnens perspektiv på vad de ska lära sig.
Därför ser jag med tillförsikt till vårdagen när Skolverket ska presentera sitt arbete för regeringen.
Samtidigt triggade ditt skrivande just den problematiken jag nämnde i mitt första inlägg. Vet inte hur många gånger jag just pratat med lärare, skolledare och skolchefer om just detta med att uppnåendemål är golvet......100 procent gäller inget annat....
Plura